Ultraloop

De voorbereiding voor het lopen van een ultraloop

Mijn voorbereiding voor een ultraloop

In oktober staat mijn eerste ‘echte' ultraloop op de planning. Ik heb al eerder een 50 kilometer gelopen, maar over een aantal maanden sta ik aan de start van de Indian Summer Ultra 100 kilometer. Een verdubbeling van mijn langste afstand ooit. Misschien heb jij ook een ultraloop op de planning en je vraagt je misschien af hoe je het beste kan voorbereiding op zo’n bizarre afstand.

Waarom loop ik überhaupt een ultraloop?

Het belangrijkste onderdeel van de voorbereiding is om jezelf af te vragen waarom je een ultraloop wilt gaan rennen en wat je doelstelling gaat zijn. Er zijn tal van redenen waarom mensen beginnen aan een ultraloop. Mijn doelstelling wordt vooral het finishen van de Indian Summer Ultra 100 kilometer. Toch kan het zijn dat je een ultraloop rent als voorbereiding voor een grotere trailrun later het jaar, waarbij je materiaal en voeding wilt uitproberen. Spreek daarom af met jezelf wat je wilt bereiken tijdens je ultraloop.

In deze video geef ik je tips hoe je het beste kan voorbereiden richting een ultramarathon

Train met het materiaal wat je wilt gaan gebruiken

Een ultraloop uitlopen op een nieuw paar trailschoenen is niet verstandig, maar ook het uitzoeken van de juiste hardloopkleding is belangrijk. Je wilt voorkomen dat het materiaal wat je aantrekt geen vervelende schuurplekken of pijnlijke blaren veroorzaken. Door te trainen met het materiaal wat je wilt gebruiken tijdens de ultraloop, weet je exact wat voor jou goed werkt. Zo kom je niet voor verrassingen te staan tijdens je hardloopavontuur.

Bestudeer de route in de voorbereiding van een ultraloop

Tijdens het rennen van een ultraloop wil je voor zo min mogelijke verrassingen komen te staan. Daarom is het verstandig vooraf de route te bestuderen. Je doet er zelfs verstandig aan om het routeprofiel te printen en te plastificeren. Zo heb je tijdens de ultraloop altijd de route bij de hand. Je bent dan altijd op de hoogte van de drinkposten, maar ook wanneer je bergop of -af loopt.

Bedenk een strategie en train daarop

Het is fijn om een houvast te hebben tijdens je urenlange hardloopavontuur. Die houvast kan je maken door vooraf een strategie te bedenken en daarop te trainen. Met een strategie bepaal je vooraf of je bijvoorbeeld bergop alleen wandelt en bergaf hardloopt. Daarnaast is het ook verstandig om je voeding mee te nemen in je strategie. Bepaal wanneer jij eet en drinkt. Zelfs als je geen trek of dorst hebt kom je toch niet zonder energie te zitten.

Mentale voorbereiding op een ultraloop mag niet worden vergeten

Het uitlopen van een ultraloop is niet alleen maar een fysieke aangelegenheid. Het wordt vooral een mentale uitdaging om de afstand te overbruggen. Daarom mag je een mentale voorbereiding op een ultraloop zeker niet vergeten. Door de bovenstaande punten al uit te voeren neem je al veel verrassingen weg en sta je er mentaal sterker voor. Met het lopen van lange duurlopen of andere ultralopen doe je veel ervaring op met het afleggen van lange afstanden. Daarmee kom je er ook achter wat jij mentaal nodig hebt om het beste uit jezelf te halen.

Heb jij nog een goede tip hoe je kan voorbereiden op een ultraloop?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.