Hardloopblessures

Pijn in scheenbeen? Wat te doen bij scheenbeenvliesontsteking.

Last van je scheenbeen, dit kan duiden op shin splints

Heb je na het hardlopen pijn in je scheenbeen? Dan kan dit duiden op shin splints. Shin splints is een scheenbeenvliesontsteking die je vooral voelt na het hardlopen en niet tijdens. Het kan een hardnekkige blessure zijn en mag zeker niet genegeerd worden. Heb je toch eenmaal shin splints opgelopgen wat kan je dan doen bij scheenbeenvliesontsteking?

Wat is een shin splint?

Shin splints ofwel scheenbeenvliesonsteking is een hardloopblessure dat wordt veroorzaakt door overbelasting. De meest voorkomende plaats is zo 8 cm boven de enkel, tegen het scheenbeen aan. De scheenbeenvliesonsteking ontstaat door dat er voortdurend met veel kracht aan de spier wordt getrokken tijdens het hardlopen. De pijn ontstaat waar de spier zich hecht aan de achterste scheenbeen. Door de eenzijdige aanspanning van deze spier kan er shin splints ontstaan.

Schematische weergave van scheenbeenvliesontsteking
Waar de pijn zich uit in het scheenbeen bij een scheenbeenvliesontsteking

Er zijn ook andere vormen van shin splints. Het is een verzamelnaam van meerdere blessures aan het scheenbeen. Zo kan ook de vooronderbeenspieren overbelast zijn of zelfs scheurtjes ontstaan in het scheenbeen.

Oorzaken van scheenbeenvliesontsteking

De oorzaken van scheenbeenvliesontsteking zijn vrijwel altijd overbelasting. Dit kan de volgende redenen hebben:

  • Over-pronatie
  • Versleten schoenen die niet meer genoeg demping geven
  • Disbalans tussen de kuitspier en vooronderbeenspieren
  • Eenzijdige training, vooral op een te harde ondergrond
  • Toename van intensiviteit van de trainingen

Vooral te weinig rust in combinatie met de bovenstaande punten kan overbelasting veroorzaken.

Wat te doen bij scheenbeenvliesontsteking?

Het nemen van rust is dus het belangrijkst. Ook al wil je graag hardlopen, doe dit pas nadat je geen pijn in scheenbeen meer hebt. Denk vooral niet dat je de scheenbeen pijn er wel even uit loopt. Dit verergert het alleen maar en je zit waarschijnlijk veel langer met de gebakken peren.

Je kan wel aantal dingen doen om het herstelproces te versnellen. Ik heb helaas ook een aantal weken niet kunnen hardlopen door shin splints, maar de volgende zaken hielpen mij om het leed te verzachten. Als je je vingers over je scheenbeen laat glijden voel je de zere plek. Koel deze met een icepack, zodat de zwelling kleiner wordt. Daarnaast heb ik een paar oefeningen gedaan om mijn vooronderbeenspieren op te rekken. Door deze oefeningen wordt de spanning van de spier gehaald.

Oefeningen om shin splints te voorkomen

Er zijn een aantal oefeningen om het scheenbeen te versterken. Door deze oefeningen uit te voeren heb je minder kans op scheenbeenvliesontsteking en kun je het herstel versnellen. Het is uiteraard belangrijk om de oefeningen langzaam uit te bouwen. Je wilt namelijk niet dat je de scheenbenen nog meer overbelast.

Volg mij op Facebook

De beste manier om op de hoogte te blijven.

  • Loop afwisselend op je tenen of hak om je scheenbeen aan te sterken.
  • Ga op één been staan en draai rondjes met je voet. Je voelt de spanning afwisselen van je kuit naar je scheenbeen.
  • Ga op een stoel zitten en til één been omhoog. Trek je tenen naar je toe en houdt deze spanning een aantal secondes aan.

Langzaam opbouwen na een scheenbeenvliesontsteking

Naast voldoende rust hielp dit mij eerder op de ‘scheen’-been. Ik ben pas weer gaan hardlopen, toen ik volledig hersteld was en geen pijn meer voelde. Bouw na je herstel weer langzaam uit met hardlopen. Voel je de pijn weer opsteken na het hardlopen, dan ben je nog niet voldoende hersteld. Het kans soms wel maanden duren voordat je helemaal hersteld bent van een scheenbeenvliesontsteking.

Vergeet niet om altijd een dokter te bezoeken als je de pijn niet vertrouwt!

Heb jij weleens last gehad van shin splints? Wat heb jij toen gedaan om weer snel te herstellen? Laat het weten in een reactie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *