Home » Reviews » UPDATE – Hoe sta ik ervoor na mijn tweede hardloopscreening bij Xcelsior Motionlab?

Reviews

UPDATE – Hoe sta ik ervoor na mijn tweede hardloopscreening bij Xcelsior Motionlab?

Xcelsior Motionlab met data op allerlei schermen

Wat ongelooflijk gaaf: Xcelsior heeft mij uitgenodigd om het nieuwe Motionlab uit te proberen! Ik ben blij dat ik ben ingegaan op deze uitnodiging, want ik heb veel geleerd over mijn loophouding en hoe ik deze kan verbeteren. Gaat deze screening ervoor zorgen dat ik minder blessures oploop? Ik deel de tips met je!

Xcelsior winkel met het logo op de voorgevel

Wat is Xcelsior?

Het Xcelsior Expertisecentrum vind je in de Den Haag. Vroeger was het een sportwinkel, maar tegenwoordig gericht op het geven van deskundig advies op het gebied van bewegen. Aan de hand van dit advies kan je de juiste schoenen of zolen kopen, maar altijd uit het oogpunt van het correcte, deskundige advies.

Waar het mij allemaal om draait: het Xcelsior Motionlab

Xcelsior heeft gevraag of ik het Motionlab wilde uitproberen. Dit lab registreert via verschillende camera’s en een loopband alles over je loophouding. Veel cijfers zijn voor mij abracadabra, maar gelukkig worden deze cijfers op een makkelijke manier uitgelegd.

Ik loop al een aantal jaar hard en ben begonnen, zoals de meeste mensen, zonder enige kennis over hardlopen. Iedereen kan gewoon rennen, toch? Na al die jaren wen je aan je loophouding en voelt deze goed aan. Toch loop ik regelmatig een beenblessure op, zoals shin splints of een rugblessure. Ik nam deze blessures altijd voor lief en had het idee dat bij sporten altijd wel een blessure komt kijken.

Nu ik een sessie heb gehad bij het Motionlab van Xcelsior weet ik wel beter. Er is namelijk een logische verklaring voor de blessures die ik regelmatig krijg.

Deskundig advies over hardlopen na de analyse

De analyse begint met het hardlopen op een loopband. Een keer met schoenen en ook met blote voeten. In een aantal minuten worden alle gegevens verzameld en getoond op een groot scherm. Gelukkig krijg je uitleg over deze resultaten en wordt er uitgelegd waar ze voor staan, anders lijkt het wel of je naar een scherm van de Beurs kijkt.

Volg mij op Facebook

De beste manier om op de hoogte te blijven.

De testresultaten van de screening van Xcelsior Motionlab

Wat blijkt? Ik loop al een aantal jaar te veel naar voren, mijn rechterknie draait iets naar binnen en ik loop met te gespreide benen. Gelukkig was er toch nog iets positiefs te melden: mijn cadans was goed, de landing van mijn voet klopte en ook de positie van mijn heupen bleek in orde.

Leuk, die Xcelsior Motionlab gegevens, maar wat nu?

Het consult is niet klaar na de eerste meting. Na het bekijken van resultaten en het eventueel verklaren van de blessures wordt er gekeken hoe de loophouding kan worden verbeterd. Je krijgt een aantal tips en daarna mag je weer een stukje hardlopen op de loopband om te kijken of het je wat oplevert.

De eerdere gegevens worden vergeleken met de tweede meting en door deze tips loop ik opeens een stuk rechter! Daarnaast loop ik niet meer met gespreide benen. Mijn knie draait helaas nog steeds naar binnen, maar dat kan ook niet opgelost worden in een half uurtje. Wel heb ik advies gekregen hoe ik dit kan verbeteren met krachttraining. Door mijn hamstring te versterken zal mijn knie na een tijdje minder naar binnen moeten draaien.

Kennis over je loophouding is goud waard!

Het enige wat ik jammer vind is dat ik deze kennis niet eerder in mijn hardloopcarrière had. Het had waarschijnlijk een aantal blessures voorkomen. Ik ga flink aan de slag met alle tips die ik heb gekregen. Hopelijk loop ik tijdens mijn grote doel van 2019, een 50 kilometer run, een stuk efficiënter! Voordat ik aan de ultramarathon begin, wordt mijn loophouding nog een keer gemeten om te kijken of het is verbeterd.


Tijd voor een tweede screening bij Xcelsior Motionlab

Afgelopen mei ben ik uitgenodigd om een screening te laten doen bij het Xcelsior’s Motionlab. Dit is een winkel waar je loophouding wordt gescreend. Uit de eerste screening bleek dat ik al jaren als Quasimodo rond liep, maar dat er gelukkig wel wat aan mijn loophouding te doen was.

Opdrachten die ik heb gekregen na mijn eerste screening

Na mijn eerste screening was het overduidelijk dat ik mijn loophouding moest verbeteren. Zou ik dat niet doen, dan had ik waarschijnlijk binnen korte tijd weer een hardloopblessure erbij. Om mijn loophouding aan te pakken, heb ik een aantal opdrachten en oefeningen gekregen:

  1. Tijdens het hardlopen een rechte houding aannemen
  2. Beenspieroefeningen blijven herhalen
  3. Minder wijde stappen tijdens het hardlopen
  4. Tijdens het hardlopen mijn voet meer naar mijn bil trekken: pendelen

Deze oefeningen zouden mij helpen om een betere loophouding aan te nemen. We hebben daarna afgesproken om later dit jaar voor mijn 50 kilometer-run nogmaals te kijken of mijn loophouding is verbeterd ten opzichte van de eerste screening of dat ik maar beter mijn hardloopschoenen aan de wilgen kon hangen.

De tweede Xcelsior Motionlab screening was een succes

Als een goede leerling ben ik uiteraard flink aan de slag gegaan met het huiswerk. Soms heb ik de beenspieroefeningen wel laten versloffen, maar die heb ik de laatste maanden weer flink opgepakt. Voor de screening bij Xcelsior’s Motionlab had ik nog geen flauw idee of mijn loophouding was verbeterd. De enige vordering die ik voelde, was dat ik wel wat rechterop liep.

Na op de band te hebben gelopen en de eerste resultaten op het scherm werden getoverd, zag het veelbelovend uit. Ik werd geholpen door Selma die mijn tweede screening naast de eerdere resultaten had geplaatst. Het eerste wat mij opviel, was dat mijn vermoedens over het rechtop lopen, klopte. Dat was gelukkig niet de enige positieve verandering; ik plaatste tijdens het lopen ook mijn voeten beter naast elkaar.

Je loophouding verander je niet in een paar weken

Voor twee van de vier opdrachten was ik geslaagd. De andere twee, mijn knie naar binnen en voeten dichter naar mijn bil trekken, hadden nog wat tijd nodig. Mijn knie liet zelfs helemaal geen tekenen van verbeteringen zien. Gelukkig ging het pendelen wel iets beter, maar dat was ook nog niet waar het moest zijn.

Selma stelde mij gerust dat je een loophouding niet in een paar weken verandert, maar dat je er gemakkelijk 9 maanden voor kan uittrekken. Er is dus nog steeds werk aan de winkel. Ik ga de eerstkomende tijd mijn pendelen verbeteren en niet meer versloffen met mijn core– en beenspierenoefeningen. Ik ben zeker met een voldoende geslaagd voor de tweede screening, maar het is nog niet waar ik wil zijn met mijn loophouding.

Dankzij het Motionlab van Xcelsior ben ik beter gaan lopen

Zonder het Motionlab had ik zeker nog steeds onbewust verkeerd gelopen. Door de screening ben ik bewuster geworden van mijn loophouding en heb ik zelfs mijn loophouding op een aantal vlakken verbetert. Uiteraard heb ik nog extra deskundig advies gekregen hoe ik de laatste puntjes op de i kan zetten.

Resultaten van de tweede screening
Donkerblauwe gegevens zijn van de eerste screening, lichtblauw van de tweede screening

Zo moet ik meer bewuster met het peddelen lopen en kan het geen kwaad om een aantal intensievere beenspierenoefeningen doen. Deze oefeningen komen ook mooi uit met de trainingen van eind dit jaar. Ik wil mij meer focussen op kortere afstand, maar meer snelheid. Extra explosieve oefeningen heb ik sowieso meer nodig om sneller te gaan hardlopen.

Nieuwe hardloopschoenen op advies van Xcelsior

Nu ik er toch was, heb ik gelijk advies gevraagd over hardloopschoenen. Ik loop al jaren hard op de Nike Pegasus serie en mijn laatste versie is wel toe aan vervanging. Ik vertelde Selma over mijn plannen voor het einde van het jaar, dat ik meer op de 5 km wil trainen en vooral op snelheid.

Er werden gelijk twee paar hardloopschoenen tevoorschijn getoverd. Deze twee paar waren meer voor de korte afstand, maar wel een stuk lichter en sneller dan ik gewend ben. In plaats dat ik op kussentjes loop, heb ik nu het gevoel dat ik direct contact heb met de grond. Ze legde mij uit dat deze schoenen niet voor de lange afstand zijn, maar wel prima voor kortere en snellere afstanden. Ze zei dat ik er goed aan deed om twee verschillende paren hardloopschoenen in mijn collectie te hebben. Een voor de lange afstand en een voor de kortere.

Mijn Nike Pegasus moeten het dus nog even met mij doen op de lange afstand, maar voor de korte afstand ben ik de nu eigenaar van de Mizuno Wave Sonic 2. Ik ben heel erg benieuwd hoe deze schoen mij gaat bevallen. Daarover lees je binnenkort uiteraard meer. Bij een MotionLab screening krijg je naast deskundig advies ook 20 procent korting op een nieuw paar hardloopschoenen.

Een screening bij Xcelsior Motionlab is voor iedereen een aanrader

Ik kan na mijn tweede screening met aller zekerheid zeggen dat een screening bij MotionLab voor iedere hardloper een aanrader is. Je wordt dankzij het Motionlab bewuster van je loophouding en deskundig advies over hoe je deze verbetert.

In een aantal maanden heb ik persoonlijk al flinke stappen gemaakt naar een betere loophouding. Het zorgt ervoor dat ik bewustere en betere hardloper ben geworden en dat de kans op hardloopblessures zijn verminderd. Zo kan ik nog langer genieten van deze mooie sport!

2 gedachten over “UPDATE – Hoe sta ik ervoor na mijn tweede hardloopscreening bij Xcelsior Motionlab?

  1. Op zich lijkt het me wel wat, zo’n test, maar is het lopen op een loopband niet heel anders dan het lopen op de weg? Ik heb een keer bij een sportonderzoek op een loopband moeten lopen, maar vond dat best lastig. Ik ben alleen het lopen op de weg en op zand- en bospaadjes gewend! Krijg je dan wel goede resultaten met zo’n test?

    1. Hi Ineke,

      Uiteraard loopt de loopband wel iets anders dan onverharde padjes. Toch geeft het wel goed inzicht hoe je loophouding is. Mijn rechterknie buigt iets naar binnen, wat de shin splits bijvoorbeeld zou verklaren. Dit is een gebrek aan kracht in mijn rechterbeen. Diezelfde kracht mis ik ook op de trails. Een bewegingsdeskundige let op zoveel meer dan ik zelf kon bedenken. Dus het geeft zeker wel een goed beeld neer hoe je loophouding in het algemeen is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *