Trainingslopen

Meer variatie in je looptraining

Hoe breng je meer variatie in je looptraining?

Begint jouw hardlooprondjes teveel op elkaar te lijken en merk je dat je weinig vooruitgang boekt? Terwijl je toch een aantal keer per week je hardloopschoenen aantrekt. Waarschijnlijk mist dan de variatie in je looptraining. Door te variëren in je hardlooptrainingen train je verschillende aspecten. Hierdoor wordt je een betere en snellere hardloper. Maar hoe krijg je meer variatie in je looptraining? Hieronder vind je een aantal tips om verandering in je hardlooprondje te brengen.

Loop op verschillende ondergronden

Een goede manier om meer variatie in je looptraining te krijgen is door op verschillende ondergronden te lopen. Waarschijnlijk ben je gewend om vooral op de weg te hardlopen. Als dat het geval is, probeer dan een keer op onverharde paden hard te lopen. Door op een andere ondergrond te hardlopen is er een andere belasting op je benen. Hierdoor train je andere spieren in je benen.

Meer variatie in je looptraining door hoogteverschillen

De meeste wegen in Nederland zijn vlak, waarschijnlijk kom je maar weinig hoogteverschil tegen tijdens het hardlopen. Toch is het verstandig om regelmatig een heuveltje op te rennen tijdens je looptraining.

Omdat het zwaarder is om een heuvel op te rennen, mede door de zwaartekracht, krijgen je spieren een extra prikkel. Je spieren zullen sterker en groter worden door deze vorm van training (heuveltraining). Hierdoor word je een snellere en betere hardloper.

Speel met intensiviteit tijdens je hardlooprondje

Hoogteverschil is niet de enige manier om met de intensiviteit te spelen tijdens je hardlooprondje. Door bijvoorbeeld een sprintje te trekken verhoog je ook de intensiviteit. Je behaalt hiermee hetzelfde effect als bij een heuveltraining. Er zijn verschillende soorten intervaltrainingen. Bij deze hardlooptrainingen speel je met de snelheid tijdens je training.

Loop op een ander tijdstip van de dag

Een andere manier om te variëren met je looptraining is door op een ander tijdstip van de dag te gaan lopen. De meeste hardlopers lopen vaak altijd op hetzelfde tijdstip van de dag. Loop je het liefst in de avond? Probeer dan eens ‘s ochtends hard te lopen.

Het hardlopen op een nuchtere maag kan ook een positieve impact hebben op je hardlooptraining. Hierdoor werkt je aan een efficiëntere vetverbranding. Dit komt te pas als je langere afstanden gaat hardlopen. Tijdens langere afstanden heb je niet voldoende energie in je lichaam opgeslagen en zal je energie uit je vetverbranding moeten halen. Wanneer dit systeem in je lichaam efficiënt werkt heb je minder kans op de man met de hamer tegen te komen.

Meer variatie in je looptraining door verschillende type trainingen

Hierboven komen al een aantal verschillende hardlooptrainingen aanbod, zoals de heuvel- en intervaltrainingen. Naast deze looptrainingen zijn er ook nog andere variaties: duur– en tempolopen.

Waarbij je met heuvel- en intervaltrainingen vooral speelt met de intensiviteit, zijn duur- en tempolopen trainingen waarbij je werkt aan je uithoudingsvermogen. Het is verstandig om te variëren met deze verschillende looptrainingen. Zo werk je aan alle aspecten die belangrijk zijn voor het hardlopen.

Hoe zorg jij er voor dat er genoeg variatie in je looptraining zit?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.