Mijn grenzen opgezocht tijdens de Global Virtual Run

wedstrijdverslag van de Global Virtual Run

Gisteren liep ik mijn eerste halve marathon van 2020 tijdens de Global Virtual Run. Ik wilde mijn grenzen opzoeken tijdens deze virtuele loop. Door Corona en het uitblijven van de hardloopwedstrijden heb ik nog maar weinig het beste uit mijzelf gehaald. Tijd voor een verandering tijdens de halve marathon.

De aanloop naar de Global Virtual Run

Voordat ik wist dat ik aan deze virtuele hardloopwedstrijd zou meedoen was 21.1 kilometer achter elkaar hardlopen nog best ver. Ik moest dus echt trainen om weer deze afstand te kunnen uitlopen. Door de hittegolf en de vakantie in aanloop naar de Global Virtual Run heb ik niet aan mijn hardloopschema gehouden.

Wel heb ik flink aan mijn conditie gewerkt op de fiets. Ik kon de warmte beter fietsend hebben, dan hardlopend. Afgelopen 2 weken heb ik meer dan 300 kilometer gefietst om toch voldoende beweging te krijgen. Hopelijk was dit voldoende voor de halve marathon die gisteren op de planning stond.

Uur later gestart dan gepland, gelukkig kan dat met virtuele lopen

Om een goede tijd te kunnen lopen op de halve marathon besloot ik vroeg te starten. De bedoeling was al om 8 uur te beginnen, maar uiteindelijk vertrok ik een uur later dan gepland. Gelukkig kan dat allemaal met een virtuele run. Je kan gewoon starten, waar en wanneer, je wilt.

De eerste kilometers verliepen super. Ik liep op een aangenaam tempo die ik wel lang zou vol kunnen houden. Al zou ik het tot de finish volhouden, dan had ik de halve marathon net binnen de 2 uur uitgelopen.

spijkenissebrug tijdens de Global Virtual Run

Meer last van de warmte dan verwacht

Tot aan de 13 kilometer ging het eigenlijk prima. Ik moest wel een beetje snelheid inleveren, maar ik zou nog steeds met een mooie eindtijd finishen. De hitte begon steeds meer op mij in te hakken. Ik zou het ook niet halen met mijn water als ik hetzelfde tempo bleef drinken.

De 13 kilometer was daarom echt het kantelpunt. Ik besloot nog langzamer te gaan lopen en per kilometer 2 slokjes water te nemen. Dan zou ik de finish halen. In plaats van de halve marathon binnen de 2 uur lopen is alleen het uitlopen al een doel op zich zelf geworden.

Kruipend de finish gehaald

De laatste 3 kilometer waren echt de zwaarste. Ik ben hardlopen gaan afwisselen met wandelen om het vol te blijven houden. De kilometers tikte langzaam weg. Als ik ergens tijd verloren heb, dan was het in de laatste 3 kilometer.

Uiteindelijk liep ik met nog 250 meter te gaan de straat weer in. Voor de laatste meters heb ik nog een aantal keer de straat op en neer gekropen. Totdat ik eindelijk de finishlijn gehaald! Met een eindtijd van 2 uur en 20 minuten. Niet mijn beste tijd ooit, maar blij dat ik wel weer een halve marathon heb gelopen in 2020.

De halve marathon was flink zwaarder dan ik vooraf had gedacht. Toch ben ik trots en blij dat ik de finish hebt gehaald.

2 gedachten over “Mijn grenzen opgezocht tijdens de Global Virtual Run

1. Heb jij gisteren (16-8) uit vrije wil een halve marathon gelopen??? Petje af! Het was gisteren één van de warmste en benauwdste dagen…. Als ik niet móest, had ik niets gedaan! Maar ik had toevallig van één van de sponsors van de Lansingerland Zomer Run een kaartje gekregen voor de 5 km gisteren, één van de eerste echte wedstrijden in Corona-tijd. Besloot om ondanks de hoge temperatuur en de rottige starttijd (13.45 uur) om toch mee te doen, zou een beetje lullig zijn als je een kaartje kado krijgt om vervolgens af te haken. Ik vond het héél zwaar en heb 2x een korte wandelpauze genomen om te drinken en om water over me heen te gieten. Ondanks die wandelpauzes – die je tijdens een wedstrijd eigenlijk niet wil – toch een tijd gehaald van 23:56. Een 10 km had ik gisteren niet aan moeten denken, een halve marathon al helemaal niet!

1. Hi Ineke, Ja inderdaad gisteren 16-8. Ik ben wel om 9 uur ochtend’s al gestart. Op zich was het toen nog wel uit te houden, maar een uur later werd het goed warm en benauwd inderdaad. Tweede deel van de halve marathon heb ik daarom ook veel tijd verloren. Gelukkig wel uitgelopen en dat was ook het doel!

Nog een steeds een hele mooie tijd op de 5 kilometer met deze weersomstandigheden!