Beginners

Beginnen met wandelen of hardlopen? Of toch maar combineren?

Wat is beter, wandelen of hardlopen?

Je wilt een goede en een gezonde start maken? Geweldig! Je vraagt je misschien af hoe je het beste deze start kan maken. Kan je beter starten met hardlopen of doe je er toch beter aan om rustig te beginnen met wandelen? Beide activiteiten hebben een positief effect op je gezondheid, maar verschillende wel degelijk van elkaar. Het is daarom belangrijk om goed stil te staan bij de voor- en nadelen van de twee.

Wat is gezonder: wandelen of hardlopen?

De gezondheidsvoordelen van zowel wandelen als hardlopen overlappen elkaar grotendeels. Wandelaars en hardlopers genieten allebei van een betere hartgezondheid en een versterkt immuunsysteem. Door voldoende beweging is de nachtrust ook vaak beter en heb je minder last van stress. Of je nu dus wandelt of hardloopt, beide activiteiten zorgen ervoor dat je beter in je vel zit. Dat kunnen we allemaal wel gebruiken in deze Corona-tijd!

Belangrijke afweging tussen wandelen of hardlopen is afvallen

Een van de belangrijke afwegingen die vaak gedaan wordt, is met welke van de twee activiteiten je het meest afvalt. Met hardlopen verbrand je in dezelfde tijd uiteraard veel meer calorieën dan wanneer je zou wandelen. Het hangt uiteraard af van het tempo dat je hardloopt, maar gemiddeld verbrand je met hardlopen twee keer zoveel calorieën dan wandelend. Wil je exact weten hoeveel je verbrandt? Bereken het dan met handige verbrandingsrekenmachine.

Maar als we kijken naar hoeveel calorieën je verbrandt per afgelegde kilometer, dan is dit ongeveer hetzelfde of je nou hardloopt of wandelt. Hardlopen is dus een efficiënter tijdbesteding om af te vallen, maar onderschat het wandelen niet.

Waarom toch voor wandelen kiezen?

De vetverbranding komt ongeveer na een half uur beweging op gang, of het nou hardlopen of wandelen is. Een half uur wandelen is veel makkelijker vol te houden dan een half uur hardlopen. Vooral als je net begint met hardlopen is een half uur volhouden echt een heel eind.

Elke dag hardlopen is als beginner ook niet verstandig. Met hardlopen komt er veel belasting op de gewrichten en botten. Omdat je lichaam nog niet gewend is aan de extra belasting is daarom de kans op hardloopblessures groot. Daarom is het verstandig om eerst te beginnen met wandelen of hardlopen afwisselen met lopen. De ene dag ga je een stukje hardlopen en de volgende dag doe je een ommetje lopen.

In deze video leg ik het verschil uit tussen wandelen en hardlopen

Nog meer voordelen van wandelen t.o.v. hardlopen

Dat wandelen minder blessuregevoelig dan hardlopen is niet het enige voordeel van wandelen. Ben je op zoek naar een laagdrempelige activiteit, om aan je dagelijkse beweging te komen? Waarschijnlijk past dan wandelen beter bij je dan hardlopen. Wandelen is veel laagdrempeliger. Voor hardlopen moet je jezelf eerst in je hardloopkleding hijsen. Daarnaast is de mentale drempel om een rondje te gaan rennen veel hoger dan op je gemak een wandeling te maken.

Verstandig beginnen met hardlopen

Zodra je wil beginnen met hardlopen, moet je je eerst verdiepen in de sport. De kans op hardloopblessures is groot en daarmee ook gelijk de kans dat je het snel opgeeft. Door je te verdiepen in de sport en de juiste opbouw van trainingen, merk je dat je snel progressie boekt en daarmee het plezier in hardlopen blijft.

Weet je niet zo goed hoe je moet beginnen met hardlopen? Welke trainingen je het beste kan lopen en hoe lang deze precies moeten zijn? Volg dan mijn hardloopschema 5 kilometer voor beginners. Dit hardloopschema helpt je door middel van video's in 8 weken tijd 5 kilometer achter elkaar te kunnen hardlopen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.