Hardloopschema's

Hardloopschema halve marathon in 2 uur

hardloopschema halve marathon in 2 uur

Een magische grens op de halve marathon is 2 uur. Vooral als je deze tijd nog nooit eerder hebt gelopen op de 21.1 kilometer afstand. De eerste keer dat je deze afstand binnen de 2 uur loopt, geeft dat een euforisch gevoel! Met dit hardloopschema halve marathon in 2 uur gaat het jou ook lukken om de magische grens op de halve marathon te doorbreken.

Er is wel enige hardloopbasis vereist

Voor dit hardloopschema voor de halve marathon in 2 uur heb je wel enige hardloopbasis nodig. Voordat je aan dit trainingsschema begint moet je al eens een halve marathon hebben uitgelopen. We werken namelijk meer aan snelheid en tempohardheid, dan aan duurvermogen. Kan je nog niet 21,1 kilometer achter elkaar hardlopen? Werk dan is eerst het normale trainingsschema af.

De focus ligt op tempohardheid en snelheid bij dit hardloopschema halve marathon in 2 uur

We trainen de komende weken aan twee belangrijke aspecten van het hardlopen. Uiteraard trainen we op snelheid om de afstand sneller af te kunnen leggen. Naast snelheid trainen we ook tempohardheid. Dit zorgt ervoor dat je anaerobe drempel hoger komt te liggen en het hogere tempo langer kan volhouden. Deze twee aspecten trainen we vooral met tempolopen en intervaltrainingen.

Het hardloopschema halve marathon in 2 uur

Met dit schema gaat het je zeker lukken om de magische grens van 2 uur te doorbreken op de halve marathon. De volgende hardlooptrainingen worden gebruikt in dit hardloopschema: intensieve en extensieve intervaltraining, tempoloop, heuveltraining en duurloop.

Dag 1 Dag 2Dag 3
Week 12 x 1 min – 6 seriesTempoloop: 5 kmDuur: 12 km
Week 22 x 1 min – 8 seriesTempoloop: 7,5 kmDuur: 14 km
Week 33 x 1 min – 6 series1 km x 1 min – 5 seriesHeuveltraining
Week 42 x 1 min – 10 seriesTempoloop: 5 km Duur: 10 km
Week 5 1-2-3-4-5-4-3-2-1 met rust 1-1-2-2-3-2-2-1-1Tempoloop: 7,5 km Duur: 16 km
Week 62 x 1 min – 10 series1 km x 0,5 min – 5 seriesHeuveltraining
Week 7 1-2-3-4-5-4-3-2-1 met rust 1-1-2-2-3-2-2-1-1Tempoloop: 10 km Duur: 10 km
Week 8Tempoloop 5 kmRustHalve marathon (21,1 km)

Wat is jouw persoonlijke record op de halve marathon. Vorig jaar heb ik de magische grens bereikt en mijn PR verbeterd tot 1 uur en 51 minuten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *