Beginners

Vetverbranding bij hardlopen – hoe zit het precies?

Vetverbranding bij hardlopen - hoe zit het precies?

Veel hardlopers beginnen met hardlopen om af te vallen. Dat is ook niet zo gek, want met hardlopen wordt de vetverbranding flink opgeschroefd. Hoe zit het nu eigenlijk met vetverbranding bij hardlopen of andere duursporten?

Wat is vetverbranding?

Vetverbranding is een proces in het lichaam dat ervoor zorgt dat er energie vrijkomt. Het lichaam zet vetten uit voeding, of die opgeslagen zijn in het lichaam, om in energie. Het verbranden van een gram vet levert 38 kilojoule op. Het lichaam kan dit weer gebruiken om zichzelf te verwarmen of om te bewegen.

Vetverbranding bij hardlopen

De vetverbranding gaat al na een aantal minuten hardlopen flink aan. Na een half uur hardlopen blijft je lichaam gedurende 12 uur lang vet verbranden. Zelfs als je na een half uur hardlopen op de bank gaat hangen, heb je nog altijd profijt van het rondje hardlopen.

Mijn Youtube Trailrunning channel cover

De bekende man met de hamer wordt veroorzaakt door de vetverbranding bij hardlopen

Weliswaar zorgt vetverbranding voor energie, maar deze vorm van energie verkrijgen is wel een stuk langzamer dan directe energie uit koolhydraten. Wanneer je lichaam niet genoeg vetten kan verbranden dan dat je gebruikt tijdens hardlopen, kom je de zogenaamde man met de hamer tegen. Je lichaam komt op dit moment zonder energie te zitten en je bent opeens al je krachten kwijt om door te lopen. Het is daarom verstandig om bij lange-afstandlopen extra energie voor onderweg mee te nemen. Dit kan in vorm van energiegel, sportdrank of vast voedsel.

Overcompenseer niet door veel te eten

Een gevaar van een vetverbranding na het hardlopen is dat sommige mensen gaan overcompenseren met eten. Door het hongergevoel eten ze meer dan dat er tijdens het hardlopen is verbruikt. In dat geval werkt de vetverbranding in een tegengestelde richting. Het zet namelijk het te veel aan energie om naar vetten en slaat deze weer op in het lichaam, bij mij persoonlijk vooral rondom mijn buik! Mocht je de honger toch niet kunnen negeren, kies dan voor een gezonde keuze om je lichaam weer aan te vullen met koolhydraten.

Hardloop jij vooral om af te vallen of om andere redenen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *