Home » Hardlopen » Beginners » Wat is het verschil tussen joggen en hardlopen?

Beginners

Wat is het verschil tussen joggen en hardlopen?

het verschil tussen joggen en hardlopen

In sommige hardloopschema’s of op informatieve blogs over hardlopen wordt er gepraat over joggen. Iedereen kent het woord joggen wel. Je eerste gedachte gaat gelijk uit dat dit hetzelfde als hardlopen is, maar dit is niet het geval. Wat is het verschil tussen joggen en hardlopen? In dit artikel leg ik je uit wat de overeenkomsten en verschillen zijn tussen deze twee.

Wat is joggen?

Volgens de Van Dale is de betekenis van joggen:

hardlopen, voor recreatie en als conditietraining.

Zoals je al ziet, zegt de Van Dale hetzelfde als we allemaal denken: joggen is hardlopen. Als je hardlopen opzoekt in de Van Dale krijg je echter een andere betekenis, namelijk: om het snelst te lopen. Dat is dus echt een andere uitleg dan die van joggen. Joggen gaat meer uit van recreatief lopen en wordt gebruikt als conditietraining.

Met het lopen van een duurlooptraining, train je vooral je conditie. Tijdens het lopen van een duurloop is het belangrijk dat je langzaam loopt. Je bent dan meer aan het joggen dan aan het hard-lopen.

Wat is het verschil tussen joggen en hardlopen?

Het grootste verschil is het tempo dat je loopt. Bij joggen wordt meestal uitgegaan van een tempo dat je langere tijd kan volhouden. Onder hardlopen wordt vaak het steeds sneller lopen verstaan. Dit tempo is onmogelijk om voor langere tijd vol te houden.

Een ander groot verschil is dat je tijdens het hardlopen veel meer calorieën verbrandt dan tijdens joggen over hetzelfde tijdsbestek. Bij joggen train je juist het conditievermogen en loop je op een tempo dat je lang vol kan houden.

Mijn Youtube Trailrunning channel cover

Ga joggen als beginnende hardloper

Voor beginnende hardlopers is het verstandig om te beginnen met joggen. Hardlopen is namelijk een stuk intensiever dan joggen. Je lichaam is waarschijnlijk nog niet gewend aan alle belasting die komt kijken bij hardlopen.

Tijdens het joggen kan je lichaam langzaam wennen aan de belasting zonder dat het overbelast raakt. Overbelasting is de grote boosdoener in het veroorzaken van hardloopblessures. Als je lichaam eenmaal gewend is geraakt aan het joggen, kan je beginnen met kleine stukjes hard te lopen.

Doe jij weleens aan joggen of ga je toch altijd gelijk hardlopen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *