Hardloopblessures

Hamstringblessure bij hardlopers

Hamstringblessure voorkomen met hardlopen

Heb jij opeens last van pijn of krachtverlies tijdens het hardlopen? Dan kan het zijn dat jij tegen een hamstringblessure bent aangelopen. Hamstringklachten komen regelmatig voor bij hardlopers. Hoe kan je er voor zorgen dat je weer snel op de been bent na deze vervelende hardloopblessure?

Wat is een hamstringblessure?

Een hamstringblessure wordt veroorzaakt door een (gedeeltelijke) scheur in de spieren of pezen van de hamstring. De hamstring is een grote spiergroep aan de achterzijde van de bovenbeen en bestaat uit een drietal spieren:

  • Semitendinosus-spier
  • Semimenbranosus-spier
  • Biceps femoris-spier

Waardoor ontstaat een hamstringblessure tijdens hardlopen?

Hamstringklachten kunnen onder verschillende omstandigheden ontstaan. Door het krachtig aanspannen van de hamstring kan er een scheurtje ontstaan. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren tijdens een sprint, maar dat is niet de enige reden. Door verrekking kan er ook een scheurtje ontstaan. Waarschijnlijk ken je het gevoel wel dat je uitglijdt op het ijs en dat het opeens achter in je been schiet. Deze pijn wordt veroorzaakt door een scheurtje in de hamstring.

In deze video vertel ik je hoe je een hamstringblessure kan voorkomen en sneller kan genezen

De symptomen van hamstringklachten

Een hamstringblessure is makkelijk te plaatsen door de duidelijke symptomen. Heb je last van een van de onderstaande punten, grote kans dat jij rondloopt met een hamstringblessure:

  • Pijn aan de achterzijde van je bovenbeen tijdens het hardlopen
  • Het buigen van de knie is pijnlijk
  • De hamstrings voelen stijf en verhard
  • Een bloeduitstorting op de hamstring
  • Krachtverlies van het been

Hoe behandel je deze hardloopblessure?

Er zijn verschillende gradaties van een hamstringblessure. Dit kan zijn van een milde spierscheur tot aan een totale ruptuur van de spier. Bij het laatste doe je er goed aan om direct een afspraak te maken bij een arts. Blijft het bij een milde spierscheur, dan kan je een aantal dingen doen om de pijn te verzachten en het herstelproces te bevorderen.

  • Koel de pijnlijke plek direct met ijs of een ice-pack en herhaal dit enkele malen per dag.
  • Neem voldoende rust zodat de spier kan herstellen
  • Leg het bovenbeen omhoog door je been op een kussen te plaatsen
  • Leg compressie aan op het bovenbeen met een drukverband

Zodra de zwelling is verdwenen kan je beginnen met rustig opbouwen van de belasting. De belangrijkste graadmeter is pijn. Komt de pijn weer terug in je hamstring stop dan met de belasting. Op deze manier kan je voorzichtig kleine stapjes maken in je herstel.

Heb jij weleens een hamstringblessure opgelopen met hardlopen?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.