Hardlopen

Test je herstelvermogen met de interval shuttle run test

De interval shuttle run test

Het is verstandig om regelmatig je uithoudingsvermogen te testen. Zo weet je direct hoe het gesteld staat met je conditie en ook of je vooruitgang hebt geboekt in de afgelopen tijd. Er zijn verschillende manieren om dit te testen. De meest bekende test is bijvoorbeeld de coopertest, maar dat is niet de enige. Je kan ook je uithoudingsvermogen testen met de interval shuttle run test (ISRT).

De interval shuttle run test (ISRT) is een variant op de piepjestest

Waarschijnlijk heb je weleens gehoord van de shuttle run, ook wel de piepjestest genoemd. Misschien kan je deze nog herinneren van vroeger tijdens gym. De interval shuttle run test is een variant hier op. Het verschil zit hem in dat in deze variant korte pauzes zijn ingelast om je hartslag te meten. Naast de uitslag van de test heb je ook inzicht in de hartslagwaardes. Deze waardes zijn belangrijk om te kijken naar je herstelvermogen.

Hoe wordt deze test gelopen?

Om deze conditietest te lopen heb je twee pionnen nodig. Zet deze met een afstand van 20 meter uit elkaar. Naast het parcours heb je ook geluidssignalen nodig die aangeven hoe snel je tussen de twee lijnen moet lopen. Je mag niet sneller, maar ook niet langzamer lopen dan de geluidssignalen.

Op regelmatige basis wordt de duur tussen de geluidssignalen kleiner en moet je dus sneller hardlopen om binnen de tijd de lijn aan te tikken. Met de interval shuttle run test wordt na het afleggen van een aantal lengtes een pauze ingelast van 15 secondes. Het begin en aan het einde van de pauze wordt de hartslag genoteerd. Het is verstandig om niet zelf, maar iemand anders je hartslagwaardes te noteren. Haal je de lijn niet meer binnen de geluidssignalen, dan is de test afgelopen.

De resultaten van de interval shuttle run test (ISRT)

Aan de hand van de onderstaande tabel kan je bekijken hoe het gesteld staat met jouw conditie en herstelvermogen.

TrappenHartslag verval
Slecht< 95< 40
Matig95 – 105> 40
Goed106 – 115> 50
Zeer goed116 – 125> 60
Uitstekend> 125> 70

Heb jij weleens deze uithoudingsvermogen test gelopen en wat vond jij ervan?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.