Hardlopen

Een snelle 5 kilometer lopen wilt iedereen wel

Tips voor een snelle 5 kilometer hardlopen

Eerder heb ik geschreven dat iedereen wel een 5 kilometer kan lopen. Door hardlopen serieus te nemen en met een aantal weken of maanden training is deze afstand door elke beginnende hardloper te halen. Sommige beginners zullen deze afstand gelijk binnen de 30 minuten finishen, terwijl andere meer tijd nodig hebben. Eenmaal de 5 kilometer finish gehaald is het tijd voor de volgende stap. Dat kan een langere afstand zijn, of juist een snelle 5 kilometer hardlopen. Om je op weg te helpen vind je hier een aantal tips om je snelheid te verbeteren op de 5000 meter.

Waarom is 5 kilometer een ideale afstand om je snelheid te verhogen?

Er zijn twee belangrijke redenen waarom 5 kilometer vaak wordt gekozen om op deze afstand de snelheid te verhogen:

  1. Het eerste doel van de beginnende hardloper is meestal 5 kilometer. Wanneer de afstand is gehaald is de meest logische volgende stap deze afstand sneller lopen.
  2. De duur van de trainingen zijn veel korter wanneer je op snelheid traint, dan wanneer je traint om langere afstanden te lopen.

Varieer met verschillende soorten hardlooptrainingen

Om snel en efficiënt aan snelheid te winnen is het belangrijk dat je veel varieert met verschillende hardlooptrainingen. Door te blijven variëren krijgt je lichaam telkens een nieuwe prikkel, waardoor je het meeste uit te training haalt. Je zal merken dat je sneller vooruitgang boekt qua snelheid, dan wanneer je altijd maar 5 kilometer achter elkaar blijft rennen.

Uiteraard moet je wel weten welke soorten hardlooptrainingen het meest geschikt is om aan je snelheid te werken. Met interval-, heuvel– en tempotrainingen werk je specifiek aan je snelheid. Varieer dus met deze trainingen om een snelle 5 kilometer te lopen.

Gun je lichaam rust om een snelle 5 kilometer te lopen

Het werken aan snelheid kan flink belastend zijn voor je lichaam. Het kan misschien heel verleidelijk zijn om elke dag te trainen nu de workouts kort zijn, maar rust is ook heel belangrijk om sneller te worden. Je lichaam heeft namelijk tijd nodig om te herstellen van je intensieve training. In deze herstelperiode wordt je lichaam sterker en zal profijt hebben van je voorgaande training.

Wanneer je blijft trainen, zonder je lichaam te laten herstellen, kan je lichaam overbelast raken. De risico op vervelende hardloopblessures zijn groot bij overbelasting. Daarnaast kan jij niet alles geven bij je volgende hardlooptraining en zal je weinig vooruitgang boeken.

Loop met een loopmaatje of in wedstrijdverband

Een goede en makkelijker manier om sneller te worden is door je te kunnen optrekken aan een andere hardloper. Dit kan een loopmaatje zijn of iemand die ongeveer hetzelfde tempo loopt tijdens een hardloopwedstrijd.

Meestal kan je namelijk meer dan je denkt. Door je te kunnen optrekken aan iemand die net iets sneller is dan jij, wordt jij ook sneller. Je wordt niet geremd door de stemmetjes die in je hoofd rondspoken.

Nog een aantal simpele tips om een snelle 5 kilometer te lopen

Naast de genoemde tips hierboven zijn er uiteraard nog veel andere zaken waar je rekening mee moet houden. Als je net begonnen bent met het verbeteren van je snelheid, dan zal je snel vooruitgang zien. Train je al langer, dan zal je merken dat de progressie langzamer gaat en het uit komt op de details.

  • Begin niet te snel aan je 5 kilometer, je kan namelijk veel tijd verliezen op het eind
  • Eet maximaal 2 tot 3 uur voordat je aan de start staat
  • Sla de warming-up niet over
  • Drink een bak koffie een uur voor de start
  • Werk regelmatig een krachttrainingsessie af
  • Verken het parcours, waar jij een snelle 5 kilometer wilt lopen

Heb jij nog een tip om een snellere 5 kilometer hard te lopen? Deel die dan in de reacties hieronder!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *