Mijn wedstrijdverslag van de NN Marathon Rotterdam 2023

Vanwege alle blessureleed die ik vorig jaar heb ervaren en het feit dat ik niet kon deelnemen aan de Indian Summer Ultra van 100 kilometer en de marathon van Spijkenisse, heb ik besloten om mij in te schrijven voor de NN Marathon Rotterdam 2023. Dit gaf me iets om naar uit te kijken en het bood me de mogelijkheid om te testen of ik weer op mijn oude niveau zat. Mijn voorbereiding voor de marathon was echter verre van optimaal, dus mijn doel was voornamelijk om de finish te halen.

Veel beren op de weg naar de NN Marathon Rotterdam 2023

De aanloop naar de NN Marathon Rotterdam 2023 was ronduit slecht, met name vanwege de blessures die ik eind vorig jaar opliep, waardoor ik meerdere wedstrijden vroegtijdig moest afzeggen. Bovendien was ik nog niet klaar voor lange duurlopen. Twee weken voor de start deed ik mijn eerste halve marathon sinds maanden, maar moest ik voortijdig stoppen omdat ik de man met de hamer tegenkwam. Ik had regelmatig mijn twijfels over het wel of niet starten van de 42,2 km lange tocht. Uiteindelijk besloot ik toch om te beginnen en mijn doel was simpelweg om de finish te halen.

Het advies was om rustig te beginnen

Mijn doel was om de finish te halen, dus ik besloot om rustig te beginnen en zo lang mogelijk een vlak tempo aan te houden. Uit eerdere edities van de marathon weet ik dat het meeste tijdverlies optreedt wanneer je moet overschakelen naar wandelen. Daarom was mijn strategie om zo lang mogelijk te blijven hardlopen. Daarnaast hanteerde ik een strikt voedingsregime tijdens de marathon. Ik wilde geen hongerklop krijgen zoals ik eerder ervaarde tijdens de halve marathon en nam daarom elke 7 kilometer een gelletje.

Ik kon het eerste deel goed meekomen met de menigte

Ik startte in het startvak voor lopers die tussen de 3:50 – 4:00 uur wilden finishen. In het eerste gedeelte van de marathon kon ik goed meekomen met het tempo en liep ik zeker niet op mijn limiet. Ik kon makkelijk bij de menigte blijven zonder mezelf uit te putten. Op deze manier vlogen de kilometers voorbij. Tot aan het 25-kilometerpunt liep ik een tempo van ongeveer 5:15 tot 5:30 minuten per kilometer. Omdat alles zo soepel bleef gaan, bleef ik met een glimlach op mijn gezicht hardlopen.

De ervaring gaf de doorslag

Het Kralingse Bos is traditioneel gezien het moeilijkste deel van de NN Marathon Rotterdam. Elk jaar loop ik daar tegen mezelf aan en dit jaar was niet anders, hoewel ik wel op een tempo liep dat vergelijkbaar was met mijn persoonlijk record van vorig jaar. Ik hield mezelf voor dat ik dit gedeelte moest blijven rennen en dat de laatste 5 kilometer weer door een menigte van supporters zou gaan die me naar de finish zouden aanmoedigen. Eenmaal daar aangekomen, gaf deze steun me extra motivatie en kracht om het laatste beetje energie uit mijn lichaam te persen. Dankzij deze ervaring wist ik het Kralingse Bos zonder al te veel tijdverlies te overleven en verloor ik veel minder tijd dan vorig jaar.

Een PR in de maak tijdens de NN Marathon Rotterdam 2023

Na het Kralingse Bos wist ik het tempo grotendeels vast te houden en had ik minder last van verval dan tijdens de vorige editie. Hierdoor kwam niet alleen een tijd onder de 4 uur in beeld, maar was zelfs een persoonlijk record mogelijk. In de laatste 3 kilometers gaf ik alles wat ik in me had en moest ik tot het uiterste gaan, maar ik wist dat ik een PR zou gaan lopen. Uiteindelijk kwam ik met een tijd van 3:53 over de finish en scherpte ik mijn persoonlijke record met 4 minuten aan!

Mijn marathonverslag van vorige jaar!

Dat ik diep ben gegaan bleek wel bij de finish

Het weer werkte zeker mee voor het lopen van een persoonlijk record. Vorig jaar was het bloedheet met temperaturen boven de 20 graden, maar afgelopen zondag was het ideaal hardloopweer. In de laatste kilometers kreeg ik het zelfs koud. Na de finish trok de kou direct naar mijn spieren en kreeg ik kramp. Gelukkig werd ik snel opgepikt door het personeel (bedankt voor de fijne hulp) en naar de EHBO-tent gebracht. Na tien minuten opwarmen verdween de kramp en kon ik eindelijk naar huis, voldaan en gelukkig.

Kortom, de NN Marathon Rotterdam 2023 was weer een groot feest en mijn prestatie was boven verwachting, zeker gezien mijn slechte voorbereiding. Ik weet zeker dat ik nog beter en sneller kan lopen in de toekomst. Volgend jaar is het mijn jubileum, de 5e keer dat ik meedoe! Ik kijk er al naar uit. Tot volgend jaar!

4 gedachten over “Van blessures tot persoonlijk record: mijn overwinning op de NN Marathon Rotterdam 2023