Beginners

Hoe vaak per week hardlopen

Hoe vaak per week hardlopen?

De een heeft moeite om 1 keer per week te gaan hardlopen, terwijl iemand anders elke dag zijn hardloopschoenen aantrekt. Het verschilt dus veel per persoon hoe vaak we er op uit trekken. Is er dan geen gulden middenweg hoe vaak per week hardlopen het meest efficiënt is?

Er is geen eenduidige antwoord op hoe vaak per week hardlopen

Het verschilt heel erg per persoon wat het ideale aantal is om te gaan hardlopen per week. Beginnende hardlopers hebben al voldoende aan een aantal keer, terwijl professionals meerdere keren per dag trainen. Het hangt af wat jouw doelstellingen zijn, hoeveel tijd je hebt per week om te gaan hardlopen en uiteraard je ervaringen als hardloper.

Als je een lastige doelstelling hebt staan, dan zal je daar meer voor moeten trainen om dat doel te behalen. De enige manier om die trainingen af te werken is meerdere keer per week te gaan hardlopen. Stel daarom altijd haalbare doelen, die passen in hoeveel tijd jij per week kan spenderen aan hardlopen. Niets is minder demotiverend om niet jouw hardloopdoelen te behalen.

Drie dagen per week hardlopen wordt gezien als voldoende

Algemeen wordt drie keer per week hardlopen gezien als voldoende. Ga je minder dan dit minimum, dan zal je weinig vooruitgang boeken. Als je drie keer per week hardloopt en deze trainingen optimaal benut zal je voldoende progressie zien tijdens het hardlopen. Het is wel belangrijk om voldoende af te wisselen met trainingen. Loop bijvoorbeeld een duurloop, maar ook intensievere hardlooptrainingen, zoals een interval– of heuveltraining.

Trek je vaker dan drie dagen per week je hardloopschoenen aan, dan heb je uiteraard meer tijd om wat rustigere loopjes te doen.

Langzaam opbouwen van het aantal dagen

Ben je net begonnen met hardlopen en heb je wel de tijd om elke dag te gaan hardlopen, dan raad ik dat zeker af. Je lichaam moet nog wennen aan de belasting die komt kijken bij hardlopen. Na een hardlooptraining heeft je benen tijd nodig om te herstellen. Wanneer je deze rust niet neemt en elke dag gaat hardlopen, heb je kans op overbelasting. Dit uit zich vaak in verschillende hardloopblessures.

Neem daarom na elke hardlooptraining een dag rust. Het is prima om een andere sport te beoefenen, maar geef je benen de tijd om te herstellen.

Probeer elke dag te sporten

Ook al heb je niet elke dag de tijd om de hardloopschoenen aan te trekken, probeer dan wel andere oefeningen te doen. Krachttraining is namelijk een belangrijk onderdeel om een betere en snellere hardloper te worden. Deze oefeningen kan je prima thuis uitvoeren en kosten maar weinig tijd.

Naast deze oefeningen kan je ook andere sporten beoefenen. Denk bijvoorbeel aan zwemmen, fietsen of andere duursporten. Door elke dag te bewegen blijf je niet alleen fit, maar vermindert je ook de kans op chronische ziektes. Zelfs als je niet aan het hardlopen bent, zal je wel indirect vooruitgang boeken bij het hardlopen en zo dichter bij je hardloopdoelen komen.

Hoe vaak per week trek jij de hardloopschoenen aan en doe je ook nog andere sporten op dagen als je niet hardloopt?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *