Hardloopschema's

10 kilometer in 45 minuten

hardloopschema 10 kilometer in 45 minuten

Een van de magische eindtijden van de 10 kilometer is 45 minuten. Deze eindtijd is zeker haalbaar voor de meeste hardlopers, maar zonder training ga ik je het waarschijnlijk niet halen. Met dit hardloopschema ga je zeker jouw persoonlijk record op de 10 kilometer aanscherpen.

Hoe kan je 10 kilometer in 45 minuten lopen?

Om deze magische eindtijd te halen heb je zeker flink wat training nodig. Vooral intervaltraining is belangrijk om sneller te gaan hardlopen. Dankzij intervaltraining heb ik al 7 minuten van mijn persoonlijk record op de 10 kilometer af gelopen.

Benieuwd hoe je een intervaltraining loopt? Bekijk de instructie-video.

Naast intervaltraining zijn tempotrainingen ook ideale oefening om sneller te gaan hardlopen. In plaatst van 10 kilometer loop je de helft van deze afstand tijdens een tempoloop. Zodra je 5 kilometer in 22 minuten en 30 seconden kan lopen, weet je welk tempo nodig hebt om uiteindelijk de 10 kilometer in 45 minuten te lopen.

Is dit schema nog te snel voor je?

Uiteraard is er wel enige hardloopbasis vereist om dit hardloopschema te lopen. Kan je al 10 kilometer in 50 minuten lopen? Dan is dit hardloopschema zeker wat voor jou om je persoonlijk record aan te scherpen. Haal je dit nog niet kijk dan eerst naar één van de andere 10 kilometer hardloopschema’s.

Het 10 kilometer in 45 minuten hardloopschema

Tijdens dit 6-weekse hardloopschema wordt je een snellere en betere hardloper.

Dag 1Dag 2Dag 3
Week 1Tempotraining: 3 kmIntervaltraining: 800 m, 400 m rust (4x)Duurloop: 7,5 km
Week 2Tempotraining: 3,5 kmIntervaltraining: 800 m, 400 m rust (5x)Duurloop: 10 km
Week 3Tempotraining: 4 kmIntervaltraining: 800 m, 400 m rust (6x)Duurloop: 12,5 km
Week 4Tempotraining: 3 kmHeuveltrainingDuurloop: 10 km
Week 5Tempotraining: 5 kmIntervaltraining: 800 m, 400 m rust (6x)Duurloop: 12,5 km
Week 6Tempotraining: 3 kmRust10 kilometer in 45 minuten

Wat is jouw persoonlijk record op de 10 kilometer? Heb jij als doel om een betere eindtijd te lopen en wat wordt je nieuwe eindtijd voor deze afstand?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *