Beginners

Langer hardlopen met deze 5 tips!

Langer hardlopen met deze 5 tips

De meeste hardlopers willen zichzelf altijd verbeteren. Dit kan zijn door een persoonlijk record te lopen of een grotere afstand overbruggen. Ben jij hard aan het trainen om je verste afstand ooit te gaan rennen? Met deze 5 tips om langer te blijven hardlopen gaat dat jou zeker lukken!

1. Sla genoeg brandstof op

Hardlopen kost veel energie. Eenmaal zonder kom je de zogenaamde ‘man met de hamer’ tegen. Als je langer wilt blijven hardlopen wil je zeker deze vervelende man niet tegenkomen. Om de klap met de hamer te ontwijken moet je genoeg brandstof opslaan. Door koolhydraatrijk voedsel te eten, 2 tot 3 uur vooraf, heb jij voldoende energie in de tank. Ga je meer dan 10 kilometer afleggen? Dan is extra energie voor onderweg geen overbodige luxe. Je voorkomt daarmee dat je tank leeg raakt en dat je kan blijven trainen!

2. Het hardlopen langzaam opbouwen om langer te blijven lopen

Langere afstanden hardlopen is een kwestie van trainen. Iemand die net begint met hardlopen is nog niet in staat om een marathon uit te rennen. Door te blijven trainen kan je elke week de afstand vergroten. Doe dit wel op een verantwoordelijke en langzame manier. Probeer niet elke week de afstand met 5 kilometer te verlengen, maar doe dit in kleinere stapjes van bijvoorbeeld 5 tot 10 minuten. Je lichaam kan langzaam wennen aan de extra belasting, die met elke stap, op je lichaam wordt uitgeoefend.

In deze video leg ik uit hoe je het hardlopen langzaam kan opbouwen om langer te blijven hardlopen

3. Onderschat de mentale uitdaging niet

Langer hardlopen is niet alleen een lichamelijk uitdaging, maar vooral ook een mentale. Meestal kan je veel meer dan je denkt en datzelfde geldt ook met langer hardlopen. Vaak spookt het door je hoofd dat je misschien echt niet meer verder kan. Terwijl je lichamelijk daar nog wel toe in staat bent. Door wekelijks een duurloop te lopen leer je mentaal beter met de uitdaging om te gaan en kan je beter dealen met het stemmetje in je hoofd!

4. Wandel tussendoor om langer te blijven hardlopen

Zie je wandelen als falen? Dan raad ik het je toch aan om het eens te proberen. Soms ren je tegen je limiet aan. Als je blijft doorlopen in een te hoog tempo raken je benen vermoeid en verzuurd. De eindstand is dat je de hardlooptraining moet staken of zelfs moet stoppen. Door af te wisselen met wandelen kan je hartslag weer normaliseren, je op adem komen en je benen herstellen. Uiteindelijk zal je trainingsduur veel langer worden als je tussendoor wandelt.

5. Wil je langer hardlopen? Let dan niet op snelheid

Langer hardlopen betekent niet dat je sneller over een bepaalde afstand doet, maar dat je een langere afstand of trainingsduur kan overbruggen. Snelheid is daarom je grootste vijand als je wilt blijven rennen. Door te focussen op snelheid zal je eerder je trainingsrondje moeten stoppen, dan wanneer je langzaam loopt. Wil je langer hardlopen? Deel de omvang van je trainingsrondje in tijd in plaats van afstand.

Hoe heb jij geleerd om langer te blijven hardlopen en heb jij nog een goede tip om langere afstanden te kunnen rennen?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.