Hardlopen

Hoe kan je doorlopen als je lichaam wilt stoppen?

doorlopen als je wilt stoppen met hardlopen

Iedere hardloper is weleens tegen het punt aangelopen dat je liever wilt stoppen met lopen in plaats van doorlopen. Vooral tijdens duurlopen komt dat veel voor. Hoe kan je er nou voor zorgen dat je toch blijft lopen en niet je hardloopschoenen in de sloot mikt?

Meerdere redenen waarom je eigenlijk wilt stoppen

Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom je liever stopt met hardlopen dan dat je toch die laatste kilometers doorloopt. De meest voorkomende redenen zijn vermoeidheid en verveling. Met vermoeidheid is je lichaam er klaar mee, terwijl bij verveling juist je hoofd zegt dat je nu moet stoppen met hardlopen. Bedenk tijdens het hardlopen welke van deze twee redenen er bij jou opspeelt. Als je dat weet, dan kan je er zeker wat tegen doen om toch te blijven doorlopen.

Doorlopen als je wilt stoppen door vermoeidheid

Vermoeidheid is altijd lastig, je lichaam is op en toch moet je nog een paar kilometer. Het enige wat je tegen vermoeidheid kan doen, is herstellen tijdens het hardlopen. Gelukkig is dat wel mogelijk. Begin allereerst met het verlagen van je snelheid. Met een lager tempo kan je lichaam beter herstellen tijdens het lopen. Let daarnaast ook op je ademhaling. Als je ademhaling goed zit, zakt je hartslag ook. Zo kan je toch nog die laatste kilometers doorlopen.

Volg mij op Facebook

De beste manier om op de hoogte te blijven.

Het kan ook zijn dat je lichaam vermoeid is, omdat je de man met de hamer tegen bent gekomen. Als dat het geval is ben je zonder energie te komen staan. Het enige wat je daartegen kan doen is snelle koolhydraten in nemen in vorm van energiegels of sportdrank.

Doorlopen met verveling

Het kan ook zijn dat je het gevoel hebt dat je lichaam wilt stoppen met hardlopen, maar dat het niet komt door vermoeidheid. Het kan zijn dat je verstand dan parten speelt. Probeer de laatste kilometer het wat aangenamer voor jezelf te maken. Zet een andere muziek op die je wat meer energie geeft. Pas je hardlooptraining tussentijds aan, zodat het minder eentonig is. Je kan bijvoorbeeld de laatste kilometers een fartlek-intervaltraining van maken. Met dit vaartspel vliegen de kilometers voorbij en ben je voordat je het weet aan het einde van je hardlooptraining.

Blijf jij altijd doorlopen terwijl je helemaal ging zin meer hebt?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *