Home » Training » Hardloopschema's » Hoe bereid ik me voor? + een trainingsschema voor een 25 km trailrun

Hardloopschema's

Hoe bereid ik me voor? + een trainingsschema voor een 25 km trailrun

trainingsschema voor een 25 km trailrun

Volgende week loop ik de eerste trailrun editie van de Marikenloop. Om mezelf extra uit te dagen, heb ik voor de langste afstand gekozen: 25 kilometer. Gelukkig is het niet de eerste keer dat ik deze afstand loop tijdens een trailrun. Vorig jaar heb ik de Devil’s Trail – Utrechtse Heuvelrug van 26 kilometer gelopen en het trainingsschema dat ik toen aanhield, gebruik ik nu weer. Maar hoe ziet het trainingsschema voor een 25 km trailrun eruit en hoe bereid ik me precies voor?

Voorbereiding op de trailrun van 25 kilometer

Mijn training begint meestal 8 weken van tevoren. Ik heb dan voldoende tijd om elke week progressie te maken en helemaal fris aan de start te staan. Uiteraard hoef ik niet helemaal vanaf 0 te beginnen en heb ik gelukkig een aardige hardloopbasis opgebouwd. Ik gebruik die 8 weken voor mijn wedstrijd vooral om precies naar mijn gewenste doel te trainen.

Bij deze trailrun van 25 kilometer komen ook veel hoogtemeters kijken. Ik zal daarom mijn trainingen grotendeels richten op het klimmen. Door wekelijks heuveltraining en krachttraining te doen, moet ik een heel eind komen. Hopelijk hou ik door deze trainingen het tijdsverlies tijdens de beklimmingen beperkt.

Voor wie helpt dit trainingsschema?

Het onderstaande schema gebruik ik om helemaal fris aan de start te staan van de Marikenloop. Wil je ook gebruik maken van dit trainingsschema, dan is wel enige hardloopbasis vereist. Het schema gaat ervan uit dat je minimaal een halve marathon kan lopen en richt zich niet zozeer op het duurvermogen, maar juist op kracht. In 8 weken train jij aan de hand van dit trainingsschema, op extra kracht om beter met hoogtemeters om te gaan en dezelfde kracht langer te kunnen leveren.

Het trainingsschema voor een 25 km trailrun

WeekDag 1 Dag 2 (heuvel training)Dag 3 (interval training) Dag 4 (duurloop)
1Krachttraining20 minuten Interval: 1 km / 2 min 5x12 kilometer
2Krachttraining25 minuten Interval: 1 km / 1,5 min 5x15 kilometer
3Krachttraining30 minuten Interval: 1 km / 1 min 5x18 kilometer
4Krachttraining35 minuten Interval: 1 km / 0,5min 5x21 kilometer
5Krachttraining30 minuten Tempoloop: 10km12 kilometer
6 RustTempoloop: 10 kmRustTrailrun van 25 kilometer

Heb je weleens een lange afstand trailrun gelopen? En wat vind jij fijn om specifiek te trainen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *