Trainingslopen

Verbeter je loophouding met loopscholing oefeningen

Verbeter je loophouding door loopscholing oefeningen

De meeste hardlopers werken alleen aan hun conditie of kracht, maar loophouding wordt vaak overgeslagen. Zonde, want met het verbeteren van je loophouding word je een betere, snellere en efficiëntere hardloper. Door wekelijkse loopscholing oefeningen uit te voeren blijven je trainingen afwisselend en werk je direct aan een betere loophouding.

Wat zijn loopscholing oefeningen?

Hardlopers die direct beginnen met hardlopen en niet aan hun loophouding werken leren een eigen loopstijl aan. Regelmatig resulteert dit in vervelende hardloopblessures. Met loopscholing oefeningen train je specifieke onderdelen die tijdens het hardlopen gebruikt. Er wordt bijvoorbeeld specifiek getraind op het afzetten of juist op het afrollen van de voet.

Welke loopscholing oefeningen zijn er?

Als je het hardlopen ontleedt worden de verschillende onderdelen zichtbaar. Deze specifieke onderdelen kan je allemaal gericht trainen met de volgende loopscholing oefeningen:

  • Tripping; oefening voor het afrollen van de voet
  • Skipping; het trainen van de voorheffing van de benen
  • Hakken billen; achterzwaai van de been
  • Knieheffing; combinatie-oefening van de skipping en hakken billen oefening
  • Loopsprongen; combinatie van de skipping en tripping oefening
  • Pendelloop; het trainen van de afzet op de voorvoet

1. Tripping

Met tripping wordt er specifiek getraind op op het afrollen van de voet. Je hebt verschillende landingen, waaronder de voor- en middenvoet landing of de haklanding. Door kleine stapjes te maken tijdens deze oefening land je makkelijker op de voorvoet en train je het enkelgewricht om goed af te rollen.

2. Skipping

Met de loopscholing oefening ‘skipping’ leer je benen goed op te tillen. Hoe hoger je benen op tilt bij een stap hoe langer je paslengte kan zijn, zonder op je hak te landen. Probeer tijdens het lopen je voorste been zo hoog mogelijk op te tillen richting je borstkas, zonder dat je naar voren gaat leunen.

3. Hakken billen

Het is niet alleen belangrijk om je been zo hoog mogelijk naar boven te tillen, ook is de zwaai van je achterste been belangrijk om deze zo hoog mogelijk te tillen. Dit leer je met de hakken billen oefening. Tijdens deze oefening probeer je met je achterste been je billen aan te tikken tijdens het lopen.

In deze video laat ik zien hoe je de hakken billen loopscholing oefening uitvoert

4. Pendelloop

Een belangrijk onderdeel van hardlopen is het afzetten. Door een goede afzet kan je sneller hardlopen. Dit oefen je met de pendelloop. Probeer met een huppel beweging goed met je voorvoet de grond aan te raken en weer af te zetten.

Werk jij weleens een hardlooptraining af met loopscholing oefeningen?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.