Een nieuwe uitdaging tijdens de 35 kilometer lange Austerlitz Trail

Trailrunverslag van de Austerlitz Trail van 35 kilometer

Zaterdag liep ik weer eens een trailrun. Dit keer stond ik aan de start van de Austerlitz Trail van 35 kilometer. Ik was vooral benieuwd of ik weer in staat was om in korte tijd na de Airborne Freedom Trail weer een lange afstand kon lopen. Daarom trek ik na 5 weken weer mijn trailrunschoenen aan om een rondje door de natuur te rennen.

Waarom ik graag de Austerlitz Trail van 35 kilometer wilde lopen?

Ik heb mij vooral ingeschreven voor de Austerlitz Trail omdat ik graag de piramide van deze plaats wilde zien. Eerder dit jaar ben ik op vakantie in de buurt geweest, maar door omstandigheden zijn we helaas niet langs de piramide gereden. Daarom was 35 kilometer banjeren door en langs Austerlitz de uitgelezen kans om de piramide te spotten. Dat was natuurlijk niet de enige reden. Ik wilde ook vooral kijken hoe snel ik herstel van een marathon en kon starten aan mijn volgende avontuur. Volgend jaar wil ik namelijk 100 kilometer hardlopen en daarvoor moet ik nog flink wat stappen maken qua aantal kilometers.

Zelf navigeren was een leuke uitdaging

Het was ook de eerste keer dat ik alleen op mijn GPS was aangewezen. De eerste twee lussen, van de drie in totaal, hadden geen bewegwijzering. Gelukkig had ik tijdens de Airborne Freedom Trail al een beetje op mijn GPS gelopen, maar toen kon ik nog altijd terug vallen op de aangegeven route. Het zelf navigeren ging op zich wel redelijk, al ben ik wel drie keer verdwaald. Het was even wennen, maar op GPS lopen geeft wel een extra dimensie!

Helaas door het verdwalen ben ik wel flink wat tijd verloren. Ik had een Pace Pro tempostrategie ingeladen om onder de 7 minuten per kilometer te blijven. Door de extra meters kwam ik helaas boven mijn ingestelde tempo uit. In het eerste deel van het parcours lukte mij het nog om de verloren tijd in te halen, maar later had ik niet meer de kracht om het gewenste tempo te lopen.

Heerlijk trailen met fijn herfstweer!

De hele week heeft het geregend en gestormd, behalve deze zaterdag. Het was een heerlijke frisse herfstdag. Ideaal weer om te gaan hardlopen in de natuur. De ochtend begon nog wel even fris en het duurde even voordat ik warm was gelopen, maar mede dankzij de temperatuur en vochtige lucht was het wel fijn hardlopen door de mooie natuur van de Utrechtse Heuvelrug.

De eerste kilometers verliepen makkelijk en de benen waren eindelijk weer eens goed. De aanloop richting de Austerlitz Trail had flink wat hobbels. Mede door het herstel van de Airborne Freedom Trail een maand geleden en ziekte was de voorbereiding niet optimaal. Maar gelukkig waren de benen net op tijd goed en voordat ik het wist had ik de eerste twee lussen gelopen.

Het beste was er wel vanaf in de laatste lus van de Austerlitz Trail

Ik liep weer tegen dezelfde problemen op als altijd. De laatste kilometers zak ik flink door de ondergrens. De laatste 8 kilometer begaven mijn benen het. Joggen was nog het beste wat ik kon en zelfs dat moest ik afwisselen met wandelen. Gelukkig werd ik wel getrakteerd met de mooie omgeving en waren de laatste kilometers nog prima te verteren.

Uiteindelijk tikte de kilometers vanzelf weg en kwam de finish steeds dichterbij. De finish lag wel verder dan de opgegeven 35 kilometer, maar omdat ik de koers al vooraf had ingeladen kwam het dit keer niet als een verrassing. De laatste kilometer probeerde ik daarom nog het laatste beetje energie uit mijn benen te persen om toch nog hardlopend over de finish te komen. Na 4 uur en 25 minuten had ik de 37 kilometer afgelegd. Iets boven het gewenste tempo, maar ik ben zeker niet ontevreden!

De Austerlitz Trail is zeker een aanrader!

Ik kijk met heel veel plezier terug naar de eerste editie van de Austerlitz Trail. De omgeving van het nationaal park de Utrechtse Heuvelrug is echt schitterend en vooral in de herfstperiode. Het parcours is niet technisch en daarom heel goed toegankelijk voor de beginnende trailrunner. Wil jij je eerste trailrun lopen? Dan is de Austerlitz Trail zeker een aanrader! Wees niet bang, je hoeft niet direct 35 kilometer achter elkaar te lopen. Er is ook een 15 en 25 kilometer afstand. Mooie afstanden om je eerste trailrunavontuur te beleven!

Het enige minpuntje is dat ik niet de piramide van Austerlitz heb gezien!