Hardlopen

Moet je juist anaerobe of aerobe training doen?

Train jij aeroob of anaeroob?

Misschien heb je weleens van de termen anaerobe of aerobe training gehoord? Weet jij het verschil tussen deze twee en hoe kan je ze inzetten om een snellere en betere hardloper te worden? Ze klinken misschien bijna hetzelfde, maar het zijn wel degelijk twee totaal verschillende manieren van trainen. Beiden zijn ook nodig om vooruitgang te boeken met hardlopen!

Wat is het verschil tussen anaeroob en aeroob?

Het meest simpele antwoord op de vraag wat is het verschil tussen anaerobe en aerobe trainingen is door te kijken naar de intensiviteit van de trainingen. Hardlooptrainingen op hoge intensiviteit zijn anaerobe trainingen. Je lichaam produceert energie zonder zuurstof. Daarom worden deze trainingen ook anaeroob genoemd.

Hardloop je juist op een laag tempo, bijvoorbeeld tijdens een duurloop, dan train je aeroob. Dit is het tegenovergestelde van anaeroob en betekent ‘met zuurstof’. Tijdens een lage intensiviteit kan je lichaam wel energie produceren met zuurstof en dit veel langer volhouden dan de anaerobe stofwisseling.

Welke trainingen vallen onder een hoge en lage intensiviteit?

Om een betere en snellere hardloper te worden is het belangrijk dat je anaerobe en aerobe trainingen afwerkt. Door juist beide vormen te trainen zal jij langere afstanden in een hoger basistempo kunnen hardlopen. Doordat je lichaam op een efficiënte manier de energie produceert kan jij dit langere tijd volhouden. Maar welke hardlooptrainingen moet je doen om beide stofwisselingen te trainen?

De aerobe hardlooptraining

Voordat je begint aan de hoogintensieve hardlooptrainingen is het belangrijk dat je eerst een hardloopbasis opbouwt. Zonder de aerobe hardlooptraining kan je eigenlijk niet beginnen aan de anaerobe variant. Wanneer je wilt beginnen met hardlopen, start dan met de langzame duurloop. Tijdens deze loop train je specifiek de aerobe stofwisseling en kan je lichaam op een verantwoordelijk manier wennen aan de belasting, zonder de kans op hardloopblessures te vergroten. Ook train je direct je conditie en uithoudingsvermogen met de langzame duurloop. Eenmaal de hardloopbasis gelegd met de aerobe training, dan kan je beginnen met de zwaardere trainingen.

De anaerobe hardlooptraining

Om de anaerobe drempel te verhogen moet je hardlooptrainingen op hoge intensiviteit rennen. Trainingsvormen die zwaarder zijn, zijn bijvoorbeeld interval-, heuvel– en tempotrainingen. Wanneer je een van deze hardlooptrainingen rent, zal je hartslag toenemen en je lichaam energie produceren zonder zuurstof. Hou je deze intensiviteit langere tijd vol, dan zal je merken dat je benen vollopen en beginnen met verzuren. Door deze trainingen te blijven lopen, leert je lichaam beter en efficiënter met deze stofwisseling om te gaan en zal je minder snel last krijgen van verzuring.

Zowel de anaerobe als aerobe training is belangrijk, wanneer jij een snellere en betere hardloper wilt worden. Begin je net met hardlopen? Dan is het aan te raden om te beginnen met een eenlaagintensieve hardlooptraining. Eenmaal de basis gelegd? Dan is het verstandig om deze twee vormen te blijven afwisselen!

Deel jij je trainingen weleens op in aeroob of anaeroob?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *