Hardloopschema's

Hardloopschema 15 kilometer met 2 keer per week hardlopen

Het hardloopschema 15 kilometer met 2 keer per week hardlopen

Wil jij de finishlijn halen van de 15 kilometer, maar je hebt niet de tijd om meer dan 2 keer per week te trainen? Dan zijn er weinig hardloopschema’s op het internet te vinden die jou helpen met dit doel. De meeste trainingsschema’s gaan uit van minimaal 3 keer per week hardlopen. Met dit hardloopschema 15 kilometer met 2 keer per week hardlopen haal jij ook de finish!

Voor wie is het hardloopschema 15 kilometer met 2 keer per week trainen?

Voordat je begint aan dit hardloopschema heb je wel enige hardloopbasis nodig. Je moet minimaal een keer 10 kilometer achter elkaar hebben hardgelopen. Heb je dat doel nog niet bereikt? Geen probleem! Met het hardloopschema 10 kilometer met 2 keer per week trainen, werk je eerst aan je hardloopbasis. Heb je wel meer tijd om te gaan hardlopen? Dan raad ik wel het hardloopschema met 3 trainingen per week aan. Met dit hardloopschema ben je eerder bij je doel en zijn de trainingen meer uitgebalanceerd. Kan jij echt maar twee keer per week hardlopen en kan je al 10 kilometer achter elkaar hardlopen? Dan kan je beginnen aan dit hardloopschema 15 kilometer met 2 keer per week hardlopen.

Welke hardlooptrainingen lopen we de aankomende 8 weken?

Het hardloopschema 15 kilometer met 2 keer trainen per week is vooral om de finish te halen van de 15 kilometer. We trainen niet om een specifieke tijd te halen op de 15 kilometer. Daarom trainen we vooral op duurlopen, tempo– en extensieve intervaltrainingen. Met deze trainingen werken vooral aan onze uithoudingsvermogen en die hebben we vooral nodig om de stap te maken van de 10 naar de 15 kilometer.

Het hardloopschema 15 kilometer met 2 keer per week hardlopen

Hieronder vind je het hardloopschema 15 kilometer met 2 trainingen per week. Neem tussen elke training minimaal 2 dagen rust, zodat je lichaam helemaal kan herstellen voor de volgende training. Zo sta je elke training weer met frisse benen aan de start.

Dag 1Dag 2
Week 1Tempoloop: 4 kilometerDuurloop: 10 kilometer
Week 2Tempoloop: 4,5 kilometerDuurloop: 10,5 kilometer
Week 3Tempoloop: 5 kilometerDuurloop: 11 kilometer
Week 4Intervaltraining: 6 x 800 meter met 2,5 minuten rustDuurloop: 11,5 kilometer
Week 5Tempoloop: 6 kilometerDuurloop: 12 kilometer
Week 6Tempoloop: 7 kilometerDuurloop: 13 kilometer
Week 7Intervaltraining: 6 x 800 meter met 2 minuten rustDuurloop: 14 kilometer
Week 8Tempoloop: 5 kilometer15 kilometer hardlopen

Ben jij ook begonnen aan het hardloopschema? Laat het weten in de reacties!

2 gedachten over “Hardloopschema 15 kilometer met 2 keer per week hardlopen

  1. Ik doe ongeveer hetzelfde naar de 10 miles toe.
    Ik vul dit wel nog aan met twee keer in de week te gaan rijden met de racefiets.
    Ik ben de laatste jaren nogal blessure gevoelig bij het lopen.

    1. Wielrennen is inderdaad een ideale alternatieve sport die helpt richting het doel van 15 kilometer! Wat ook helpt tegen blessures is krachttraining oefeningen. Die zorgen dat je lichaam sterker wordt en daardoor blessures wegblijven!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.