Wedstrijdverslag

Het trailrunnen in 2021 afsluiten met de Hollands Duin Trail van 20 kilometer

Het trailrunverslag van de Hollands Duin Trail 20 kilometer

Afgelopen zaterdag stond ik aan de start van mijn laatste trailrun van 2021. Binnen nu en 3 weken kan ons derde kindje komen. Ik wil niet het risico nemen dat ik ergens in de middle-of-no-where aan het rennen ben en het opeens zo ver is. Toch durfde ik nog een afsluitende trailrun van 2021 te lopen. Het is de Hollands Duin Trail van 20 kilometer geworden.

Twee jaar geleden liep ik hier ook al

Het is niet de eerste keer dat ik in de duinen van Noordwijk ren. Twee jaar geleden liep ik de 10 van Noordwijk. Uiteraard kan je deze hardloopwedstrijd niet vergelijken met de Hollands Duin Trail, maar ik was wel een klein beetje bekend met de omgeving en ik dacht het idee te hebben wat ik kon verwachten. Tijdens mijn laatste trailrunavontuur zijn de weergoden mij gunstig gezind. Het was een heerlijk hardlooptemperatuur en gelukkig droog. Het enige wat ik moest trotseren was een flinke wind.

Bekijk het videoverslag van de Hollands Duin Trail van 20 kilometer

Van de mentaliteit van Trailrunning Events hou ik van

De Hollands Duin Trail is van dezelfde organisatie als de Austerlitz Trail die ik een maand eerder heb gelopen. Wat mij toen al opviel is dat het allemaal op zijn gemak gaat, lekker vrijblijvend is en dat je er echt komt voor een mooi rondje door de natuur haardlopen. Bij de Hollands Duin Trail was het niet anders. Je kon beginnen aan je trailrunavontuur zodra je er klaar voor was. Niks met startschoten of met 100 man tegelijk starten. Ook geen stress met tijden die je moest behalen. Alles stond in teken voor een heerlijk rondje door de natuur rennen.

De Hollands Duin Trail 2021 onderscheid zich met een gevarieerd parcours

Uiteraard verwachtte ik dat ik door de duinen en over het strand zou moeten hardlopen. De trailrun heet niets voor niks Hollands Duin Trail. Toch werd ik nog verrast met een paar kilometer dwars door het bos. Het bos is toch mijn favoriete omgeving om doorheen te rennen, al waren de duinen ook zeker geen straf. Waar ik mij wel door heb laten verrassen is door de hoogtemeters. Nu ik terug denk aan de 10 van Noordwijk had ik het kunnen weten, maar daar heb ik mij flink door laten verrassen. Geen enkele meter was vlak, of het nu door de bossen of duinen was. Het was flink klimmen en dalen.

Daar kwam het gevreesde strand van de Hollands Duin Trail 2021

Stiekem heb ik een hekel om over het zand hard te lopen. Het maakt niet uit waar ik loop, maar als ik los zand tegen kom schiet ik direct in de stress. Tijdens de Hollands Duin Trail 2021 moest ik enkele kilometers over het strand rennen. Normaal ik heb al moeite met enkele meters zand, hoe overleef ik überhaupt meerdere kilometers?

Gelukkig had ik windje mee op het strand. Er stond een flinke zuid-westen wind. Het zand op het strand was gelukkig ook niet los, maar door het tij goed hard. Eigenlijk was het strand helemaal niet het moeilijkste deel van het parcours, maar achteraf juist het makkelijkst.

Genieten van mijn laatste kilometers op de trails

De Hollands Duin Trail van 20 kilometer bestond uit twee lussen. De eerste van 14 kilometer en de tweede van 6 kilometer. De eerste lus had ik vrij simpel overleefd. Al was wel het beste uit mijn benen door alle hoogtemeters. Het laatste deel van de Hollands Duin Trail was ook pittiger. Het parcours glooide hier nog meer en er was veel meer los zand in dit deel van de duinen. Daar waren mijn benen niet gelukkig mee.

Dit deel van de duinen was wel schitterend en daarom kon ik de protesterende benen negeren. Ik paste mijn tempo er op aan. Zo kom ik maximaal genieten van mijn laatste kilometers op de trails in 2021. Helaas vlogen de kilometers voorbij en voordat ik het wist kwam de finish al in zicht. Met 2 uur en 13 minuten op de teller passeerde ik de eindstreep.

Op naar 2022 en nieuwe trailrunavonturen

Afgelopen maanden heb ik het meeste uit mijn passie kunnen halen. Zo liep ik in korte tijd de Airborne Freedom Trail van 45 kilometer, de Austerlitz Trail van 37 kilometer en als laatste nog de Hollands Duin Trail van 20 kilometer. En dat alles in 2 maanden tijd! Ook al blijven de trailrunschoenen voorlopig in de kast, kijk ik wel al met veel plezier uit naar 2022. Ik heb nu genoeg tijd om mijn weg naar 100 kilometer uit te stippelen!

Wat wordt jouw volgende trailrunavontuur?