Beginners

Feit of fabel – Je kan beter niet gaan hardlopen op een nuchtere maag

Hardlopen op een nuchtere maag

Er is nogal een onenigheid over of je met een een nuchtere maag kan gaan hardlopen of niet. Sommige hardlopers lopen regelmatig op een nuchtere maag en en zeggen dat hun goede conditie en vetverbranding komt van nuchter trainen. Terwijl het andere kamp je vertelt om het niet te doen. Daarom deze feit of fabel: je kan beter niet gaan hardlopen op een nuchtere maag. Ik ben gaan uitzoeken wat de effecten zijn om te gaan trainen op een nuchtere maag en of je betere eerst kan eten voordat je gaat hardlopen.

Wanneer hardloop je op een nuchtere maag?

De makkelijkste definitie van hardlopen op een nuchtere maag is direct gaan rennen nadat je wakker bent geworden. Hardlopen op een lege maag kan ook later op de dag. Doe je bijvoorbeeld aan vasten en je hebt tussen de 10 tot 14 uur voor de training niet gegeten, ook dan train je op een nuchtere maag.

https://www.youtube.com/watch?v=wxbYigUUcEA
Is hardlopen op een nuchtere maag goed?

De voordelen van hardlopen op een nuchtere maag

Dat sommige hardlopers zweren bij het hardlopen op een nuchtere maag is niet voor niks. Er zijn een aantal voordelen aan het trainen op een lege maag. Je glycogeenvoorraad is in de ochtend nog beperkt. Je lichaam moet dus gaan zoeken naar een andere bron van energie. Als je lichaam geen energie kan halen uit koolhydraten, zal het proberen energie uit de vetverbranding te halen.

Enkele minuten na een nuchtere training zet je lichaam de vetverbranding in werking om energie te krijgen. Het voordeel van hardlopen op een nuchtere maag is dat je lichaam meer energie haalt uit vetten. Je zorgt dat het vetverbrandingssysteem efficiënter haar werk kan doen. Uit onderzoek bleek dat je tot 20% meer vet verbrand als je traint op een nuchtere maag.

Er kleven ook een aantal nadelen naar trainen op een lege maag

Helaas zijn het niet alleen maar voordelen aan nuchter trainen. Omdat je lichaam het energie moet halen uit vetten, duurt het wat langer voordat je beschikking heb tot energie. Deze methode van energiewinning werkt ook alleen maar als je traint op lagere intensiviteit. Het lopen van een interval-, tempo-, fartlek– of heuveltraining is niet mogelijk op een nuchtere maag. Deze trainingen vallen onder de anaerobe trainingen. Voor anaerobe verbranding heb je koolhydraten nodig. Laat je nou precies een gebrek hebben aan deze voedingstof als je traint op een nuchtere maag. Wil je dus meer uit je training halen, dan kan je beter vooraf eten. Uit onderzoek bleek ook dat de conditie van hardlopers beter was die voor de training aten.

Beter niet gaan hardlopen op een nuchtere maag is een feit

Wil je dus het meeste uit je training halen en zorgen dat je conditie het snelst toeneemt? Dan kan je beter eten voordat je gaat hardlopen. Wil je gewoon een rustig rondje op lage intensiviteit rennen. Dat kan je gerust een rondje rennen voor je ontbijt. Loop dan niet te lang, anders kan je beter wat energie voor onderweg meenemen.

Train jij ook weleens nuchter, of eet je altijd voordat je gaat hardlopen?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *