Marathon

Tips om sneller te herstellen na een marathon

tips sneller herstellen na een marathon

Een marathon lopen heeft een flinke aanslag op je lichaam. Misschien ben je wel binnen 2 dagen van je spierpijn af, maar je lichaam heeft langer de tijd nodig om te herstellen na een marathon. Gelukkig hoef je niet alleen op te bank te hangen, maar kan je ook actief met je herstel bezig zijn. Door tijd en aandacht aan je lichaam te besteden, kan je sneller herstellen na een marathon. Met deze 5 tips kom je al een heel eind!

Blijf vooral in beweging om sneller te herstellen na een marathon

Met alleen maar stilzitten kom je er niet. Je moet juist in beweging blijven om sneller te herstellen na een marathon. Door in beweging te blijven, wordt er meer bloed naar je spieren gepompt. Door extra bloed krijgen je benen ook meer voedingsstoffen, energie en vocht waardoor het makkelijker kan herstellen. Ga niet direct een intensieve hardlooptraining afwerken, maar begin langzaam met een hersteltraining of een wandeling.

Compressiekousen verbeteren je bloedtoevoer naar je benen

Met deze tip kan je wel prima op de bank blijven hangen. Door het dragen van compressiekousen herstel je sneller na een marathon. Dit komt omdat de compressiekousen zorgen voor een verbetering in de bloedtoevoer naar je benen. Omdat deze functie beter in je lichaam werkt, kunnen je benen ook sneller herstellen.

Om sneller te herstellen na een marathon blijf je benen masseren

Naast in beweging blijven kan het ook helpen om je benen te masseren. Dit kan je op verschillende manieren doen:

Persoonlijk gebruik ik altijd een foam roller. Met deze rol kan je eenvoudig thuis je benen masseren. Zo blijven je benen soepel en herstel je sneller na een marathon.

Gezonde voeding helpt mee aan het herstelproces

Met alleen aandacht geven aan je benen kom je er nog niet. Gezonde voeding en voldoende drinken is belangrijk. Door gezonde voeding te eten krijgt je lichaam de bouwstenen binnen om sneller te herstellen na een marathon. Een marathon hardlopen kost veel energie, zorg daarom dat de energietank weer wordt aangevuld. Naast energie zijn ook eiwitten belangrijk. Deze voedingsstof helpt bij het herstellen van je benen.

In deze video geef ik 5 tips om sneller te herstellen na een marathon

Neem vooral voldoende rust!

De belangrijkste tip heb ik als laatst gehouden: Neem voldoende rust. Vooral nachtrust is belangrijk om snel te herstellen na een marathon. Tijdens je slaap is je lichaam druk bezig om je lichaam weer te repareren na een zware activiteit. Naast nachtrust is het ook goed om het even rustig aan te doen met de trainingen. Zo krijgt je lichaam en geest rust na een marathon en raak je niet overtraind.

Heb jij nog een tip om sneller te herstellen na een marathon?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.