Hardloopschema's

Hardloopschema voor een snelle 5 kilometer – verbeter je PR

Het hardloopschema voor een snelle 5 kilometer

Je hebt eindelijk de 5 kilometer uitgelopen. Wat wordt de volgende stap? De meeste hardlopers kiezen na het behalen van dit doel voor een langere afstand of de 5 kilometer sneller rennen. Met dit hardloopschema voor een snelle 5 kilometer ga je zeker je persoonlijk record verbeteren op de deze afstand!

Het hardloopschema voor een snelle 5 kilometer is voor iedereen!

Het fijne aan dit hardloopschema is dat iedereen het kan gebruiken. Of je nou de 5 kilometer in 20 minuten loopt of je hebt meer dan een half uur nodig om de finishlijn te halen. Dat maakt niet uit voor dit hardloopschema. Door te variëren met hardlooptrainingen trainen we om een betere en snellere hardloper te worden op meerdere aspecten. Het lopen van de trainingen zorgt er voor dat je snelheid wint op een 5 kilometer en uiteindelijk je persoonlijk record verbetert.

Met deze hardlooptrainingen gaan we variëren in het hardloopschema

Misschien ben je gewend om alleen een duurloop te rennen of ren je juist meer intervaltrainingen? Elke hardloper heeft wel zijn eigen voorkeur voor een specifieke loop. Wil je vooruitgang boeken? Dan is het juist belangrijk om regelmatig af te wisselen tussen verschillende trainingen. Elke type training heeft namelijk een ander effect op je lichaam. Om over de hele breedte een snellere en betere hardloper te worden, moet je dus verschillende hardlooptrainingen lopen en dat is precies wat we gaan doen in het hardloopschema voor een snelle 5 kilometer. Zo kom je duurlopen, tempo-, interval– en heuveltrainingen tegen.

Met deze tips loop je de 5 kilometer nog sneller!

Het hardloopschema voor een snelle 5 kilometer

Om effecten te gaan zien van de verschillende hardlooptrainingen gaan we 8 weken lang afwisselen tussen verschillende hardlooptrainingen. Pas het tempo aan van de trainingen, waar jij je comfortabel bij voelt. Loop je met een hartslagmeter? Zorg dan dat je per type hardlooptraining in de juiste zone loopt.

Dag 1Dag 2Dag 3
Week 1Interval: 2 min hardlopen, 1 min rust, 8 keerTempotraining: 1,5 kilometerDuurloop: 3 kilometer
Week 2Heuveltraining: 15 minutenInterval: 600 meter, 2 min rust, 5 keerTempotraining: 2 kilometer
Week 3Interval: 2 min hardlopen, 1 min rust, 10 keerInterval: 600 meter, 1,5 min rust, 5 keerDuurloop: 4 kilometer
Week 4 (rust)Fartlek-intervaltraining: 20 minutenRustDuurloop: 2,5 kilometer
Week 5Interval: 2 min hardlopen, 1 min rust, 12 keerInterval: 800 meter, 2 min rust, 5 keerDuurloop: 5 kilometer
Week 6Heuveltraining: 20 minutenInterval: 800 meter, 1,5 min rust, 5 keerTempotraining: 2,5 kilometer
Week 7Interval: 2 min hardlopen, 1 min rust, 10 keerTempotraining: 2,5 kilometerDuurloop: 6 kilometer
Week 8Fartlek-intervaltraining: 20 minutenRustSnelle 5 kilometer hardlopen

Heb jij een persoonlijk record gelopen na het volgende van het hardloopschema voor een snelle 5 kilometer?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *