Hardloopschema's

Waarom zou je moeten hardlopen met een hardloopschema?

Waarom is het verstandig om te trainen met een hardloopschema?

Op internet vind je tal van verschillende hardloopschema’s. Voor beginnende hardlopers die graag 5 kilometer achter elkaar willen hardlopen tot aan trainingsschema voor ultrarunners. Waarom doe je er verstandig aan om aan de hand van een hardloopschema te hardlopen?

Hardlopen op een verantwoordelijke manier opbouwen dankzij een hardloopschema

De meeste hardlopers trainen om een langere afstand te kunnen rennen of een persoonlijk record willen verbreken op een specifieke afstand. De hardlooptrainingen worden gebruikt om een vooruitgang te boeken over een bepaalde tijd. Hardlopen is een blessuregevoelige sport. Wanneer je teveel van je lichaam vraagt is de kans op overbelasting groot, waardoor verschillende vervelende hardloopblessures op de loer liggen.

Dankzij een hardloopschema bouw je het hardlopen op een verantwoordelijk manier op. Er is een juiste balans tussen hardlopen, intensiteit en rust. Door dus gebruik te maken van een hardloopschema haal je het meeste uit de hardlooptrainingen en verklein je de kansen op een hardloopblessure.

De juiste hardlooptrainingen gebruiken die passen bij jouw doel

Welke hardlooptrainingen je loopt hangt uiteraard af van het specifieke doel waarvoor je traint. Wanneer je op snelheid traint, zal je andere hardlooptrainingen lopen, dan wanneer je juist vooruitgang op duurvermogen wilt boeken. Weet je niet welke hardlooptrainingen je moet lopen om jouw persoonlijk doel te halen?

Als je een hardloopschema vindt die bij jou doel past, dan weet je direct dat de hardlooptrainingen daar goed op aansluiten. Hardloopschema’s die je snelheid verbeteren op een specifieke afstand zullen meer gebruik maken van een interval-, heuvel– en tempotrainingen. Terwijl een marathon hardloopschema vooral bestaat uit duurlopen.

Kan je niet het juiste hardloopschema vinden?

De meeste hardloopschema’s die je op internet vindt zijn gebaseerd op een gemiddelde loper. Ze gaan uit van een gemiddelde hardloopbasis. Met wekelijks 3 trainingen op de planning. Sluiten deze hardloopschema’s niet aan bij jouw hardloopdoelen of je eigen agenda? Dan kan je ook vrij simpel een eigen persoonlijke hardloopschema maken.

in deze video leg ik uit hoe je zelf een eigen hardloopschema maakt.

Welk hardloopschema heb jij als laatst gelopen?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.