Home » Training » Trainingslopen » 10 tips om een duurloop te overleven!

Trainingslopen

10 tips om een duurloop te overleven!

10 tips om duurloop te overleven

Duurlopen vind ik een fijne bezigheid. Ik heb dan tijd genoeg om mijn hoofd leeg te maken. Daarnaast ligt het tempo een stuk lager dan tijdens interval, waardoor ik niet zo vaak door de pijngrens heen hoef. Toch is niet iedere duurloop even leuk, ze zijn namelijk ook behoorlijk tijdrovend. Hierdoor kan je verveeld raken of gaat het stemmetje in je hoofd steeds harder roepen dat je gewoon lekker moet stoppen. Dat wil je niet, want je rent niet voor niets een lange afstand. Daarom 10 tips om toch een duurloop te overleven.

1. Zet een muziekje op

Muziek vind ik altijd een leuk tijdverdrijf. Het zorgt er regelmatig voor dat de tijd opeens om vliegt. Ook een goed idee is een podcast! Hierdoor kan je direct wat kennis opdoen tijdens het rennen.

2. kies eens een ander rondje

Het leuke aan duurlopen is dat je op plekken komt waar je niet zo snel zou lopen. Loop eens een ander rondje. Juist als je op onbekend terrein loopt, gaat de tijd ook sneller voor je gevoel.

3. Kijk niet iedere minuut op je horloge

Natuurlijk is het fijn om nu en dan te kijken of je nog het juiste tempo loopt of hoever je al bent. Doe dit echter niet te vaak, anders gaat de tijd heel langzaam!

4. Neem een pauze om wat te eten en te drinken

Tijdens een duurloop heb je altijd eten en drinken nodig. Het is echt niet erg om even te stoppen en direct een pauze te nemen. Dit doorbreekt de eentonigheid van het rennen.

5. Loop met iemand samen

Ga gezellig met iemand samen hardlopen. Dit is gelijk een goede training aangezien je tijdens je duurloop gewoon nog moet kunnen praten. Gaat dit niet meer, dan loop je te snel!

6. Focus op je ademhaling

Ik focus regelmatig op mijn ademhaling tijdens een duurloop, vooral om te kijken of ik nog zonder moeite door mijn neus kan ademhalen. Lukt dit? Dan loop je een goed tempo.

7. Loop met een doel

Ga eens in plaats van de auto een keer hardlopend naar huis vanuit werk. Het scheelt je gelijk een berg files en daarnaast heb je ook een doel waarvoor je loopt!

8. Verdeel je duurloop in tweeën

Wat je ook kan doen, is een duurloop in tweeën te splitsen. Loop de afstand over twee dagen of in de ochtend en aan het einde van de dag.

9. Oefen met voeding

Naast dat je uiteraard je duurvermogen traint, is het ook gelijk handig om voeding voor onderweg te trainen. Oefen met het eten van verschillende etenswaren en bekijk wat het beste voor jouw werkt

10. Sluit je aan bij hardloopclub

Persoonlijk niet mijn ding, maar er zijn genoeg hardloop groepen dus dat betekent dat veel mensen er wel heel blij van worden. Dan heb je gelijk een extra stok achter de deur om te gaan lopen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *