Hardlopen

10 tips voor beginnende hardlopers

Beginnende hardloper aan het hardlopen

Je heb je hardloopschoenen aangetrokken en wil beginnen met je eerste hardlooprondje. De eerste stap is gemaakt! Meeste beginners stoppen er al naar enkele dagen of weken mee, omdat hardlopen toch niet is wat ze er van dachten. Hierbij 10 tips voor beginnende hardlopers om plezier in hardlopen te blijven hebben

1. Maak van hardlopen een gewoonte

Sommige dagen heb je meer zin dan andere dagen, maar als je juist een aantal dagen overslaat is het lastig om weer je hardloopschoenen aan te trekken. Als je geen zin heb maar toch een paar minuten gaat hardlopen, dan wordt het meer een gewoonte en zal je de volgende keren weer met frisse moet aan je hardlooprondje kunnen beginnen.

2. Hardlopen met een app

Je heb geen duur sporthorloge nodig om je run achteraf te bekijken. Er zijn heel wat apps voor je telefoon op de markt die een goed beeld geven hoe goed je bezig ben geweest. Juist achteraf kijken naar je prestatie geeft weer nieuwe motivatie om de volgende keer het weer te verbeteren.

3. Kijk eerder naar afstand dan snelheid

Het is beter om langzaam aan te beginnen, wil je toch wat uitdaging zoek het dan eerder in de afstand dan een 10 kilometer in een half uur te willen lopen. Een rustig tempo hardlopen en iets verder is minder belastend voor het lichaam dan gelijk vol aan de bak.

4. Vraag niet het onmogelijke van jezelf

Het stellen van doelen is een goed middel om motivatie te blijven houden, anders loop je ook maar een beetje doelloos rondjes. Stel wel een realistisch doel, beginnende hardlopers die hun eerste doelen niet halen, haken ook vaak het snelst af.

5. Rustdagen zijn ook trainingsdagen

Je hoort het goed, rustdagen zijn heel belangrijk voor hardlopers. Het lichaam heeft tijd nodig om zich aan te passen aan het goede werk wat je verricht. Dit proces duurt wel even en het is daarom belangrijk dat je deze dagen je lichaam laat herstellen, zodat je de volgende dag weer fris aan de start kan staan.

6. Warming-up

Als je iets meer aan je tempo wil werken is het belangrijk om je spieren eerst op te warmen, voordat je het nodige van je spieren vraagt. Vooral als het wat kouder is buiten is het extra belangrijk. Loop een klein stukje warm voordat je echt aan de bak gaat!

7. Eet vooral voldoende

Groot deel van de hardlopers hebben als doel om af te vallen en eten niet voor of na ze gaan hardlopen. Dit is niet alleen slecht voor je lichaam, maar je breekt juist je spieren er mee af. Waardoor je hele hardlooprondje geen enkele zin heeft gehad. Daarnaast is het ook belangrijk om je spieren weer te laten herstellen en hiervoor zijn voedingstoffen voor nodig!

8. Wandel een stukje als je milt je lichaam wilt verlaten

Het is geen schande om een klein stukje op adem te komen. Iedereen die aan sport doet en begint aan zijn conditie aan het opbouwen is kent het gevoel wel, dat je milt bijna ontploft. Wandel dan een stukje en kom weer op adem, dit heeft ook nog eens een positief effect op je hartslag.

9. Doe eens een andere sport

Als je echt een keer geen zin heb om te gaan hardlopen, doe dan een andere sport. Dit is altijd nog beter dan op de bank hangen en je werkt ook nog eens aan je conditie!

10. Iedereen is een hardloper

Ook al ben je een beginnende hardloper, je bent een hardloper. Laat je niet van je stuk brengen, omdat je nog niet zo lange afstand loopt of omdat je nog niet zo snel ben. Iedereen begon waar jij nu ook begint!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *